Warkah Buat Bongsu

. Sunday, July 20, 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

oleh:MKF

Setelah hampir dua minggu sesi kuliah bermula,sudah mula menampakkan kegigihan para pelajar(khususnya yang baru mendaftar) dalam mendapatkan keputusan terbaik.Anugerah dekan, CGPA waimah cara untuk mengulangkaji pelajaran seringkali menjadi taruhan soalan oleh para pelajar baru kita.Tidak kurang juga bagi para pelajar yang baru sahaja melangkah ke fasa program ijazah didalam sesi pengajian mereka.Oleh demikian, ingin penulis menjadikan sesi penulisan kali ini sebagai sesuatu yang boleh membantu bagi mereka yang masih lagi tercari-cari arah dalam pengajian.

Apabila tiba di alam universiti, anugerah dekan adalah perkara yang sering diidam-idamkan bermula dari saat kita memulakan pengajian sehinggalah tamat pengajian.Bagi para pelajar ijazah, perlu untuk diingatkan bahawa semester 1 pengajian anda adalah semester terpenting dalam mencorakkan perjalanan pengajian anda.Sebenarnya, formula untuk mendapatkan kejayaan tidaklah sesukar mana.Penulis rungkaikan formula itu dengan analisis mudah:

Pergi kelas + buat tutorial + konsisten = anugerah dekan

Pergi ke kelas bukan bermaksud demi untuk tandatangan borang kehadiran, tetapi kerana ingin memahamkan topik yang ingin disampaikan oleh pensyarah.Menjadi satu tabiat bagi pelajar, adalah apabila tidak memahami sesuatu perkara, mereka akan meletakkan tanggapan, 'tidak mengapa, balik boleh revise';'tidak apa, tanya rakan kelas lain' dan pelbagai alasan untuk tidak berusaha mendapatkan kefahaman 100% didalam kelas.Apabila tindakan ini diambil, maka anda akan lebih bergantung kepada nota dan rakan anda sehinggakan bibit-bibit untuk tidak hadir ke kelas mulai timbul.Akhirnya, anda mula untuk ponteng dan belajar sendiri.Ini bukan satu tindakan yang bijak yang akhirnya boleh menjerat anda apabila tiba saat menduduki peperiksaan akhir.

Buat tutorial dan konsisten adalah rumusan terbaik.Buat tutorial bukannya dalam erti kata 'buat-buat' tutorial..Beza dua senario ini.Buat tutorial adalah bertujuan untuk mendapatkan pemahaman konsep dan contoh soalan.'Buat-buat' tutorial adalah bertujuan untuk sekadar siap dan boleh dijadikan sumber untuk mengelak daripada pandangan negatif pensyarah.Jadi anda boleh pilih sendiri.

Ini adalah cara yang mudah untuk mendapatkan anugerah yang diidamkan ini.Mudah.Sukarnya adalah apabila anda keluar daripada landasan dan mula tidak fokus pada pengajian anda.Namun perlu untuk diingatkan, disaat ini, anugerah dekan bukanlah fokus utama, tetapi perlulah seiring dengan nilai tambah yang ada.Nilai tambah bagaimana? Mungkin penulis akan huraikan kemudian hari.Ingat, bila anda memandang perkara ini dengan mudah dengan lagak ego bahawa anda tahu semua yang ditulis ini, maka anda perlu berfikir semula kelak.Bukan pemahaman formula yang diberikan ini menjadi kepentingan, tetapi pengaplikasian perkara ini perlu diinterpratasikan dahulu.

Sekian.
MKF

1 comments:

Rima Ramadhany said...

getting a dean's list is not everything..

u can get all 10 dean's lists for ur whole life in University, but if u cannot show the whole world that u are worth to be employed, all the dean's lists are useless!

the best is, utilized all the facilities that is given to u.. polish urself with all experimental and technical knowledge as well as soft-skills.. not just the theory part..

don't ever think that getting a dean's list every sem will make u the super-man who can do everything..

u might be surprised that those fellow with 10 dean's lists on their hands are the one who can't get job easily as others!! =p

ur high cgpa is just ticket for you to be interviewed by most companies, but not to get the job..

just try to have fun, don't think so much about getting high cgpa for graduation.. after all, u'll end up starting from the bottom once u get into the real world..

face it, people, experience is most valuable than the grades u get!

but remember, u still need high grades for the world to put an eye on you!

this is not just theory.. it's all based on what I've gone through...

good luck to you all! =)