Semangat "Pusaka Tesayang"

. Sunday, October 19, 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

oleh : Panerai

Masih segar diingatan saya, Karnival Mahasiswa 06 adalah majlis rasmi pelajar yang pertama memperdengarkan lagu rasmi UNITEN. Irama indah hasil ciptaan Pak Ngah dan bait-bait semangat nukilan En.Kamal,staff Unit Sukan dan Kebudayaan (USK) kita. Saya masih ingat,bekas Pendaftar yang dikagumi YM Dr Tengku yang memberikan idea dan arahan kepada penganjur ketika itu.

Jika kita halusi bait-bait lagu tersebut,lahir sifat sayang dan bangga dengan UNITEN kita. Saya akui, saya amat berbangga setiap kali menyanyikan lagu itu. Kini lagu itu menjadi lagu yang wajib didendangkan di semua majlis rasmi baik UNITEN ataupun program-program anjuran pelajar-pelajar kita. Apa yang saya harapkan,siswa/siswi kita turut berbangga dengan lagu,jika tidak pun menghormatinya. Malang sekali ianya hanya mencuit sebilangan pelajar dari jumlah populasi 7000 di Kampus Putrajaya.

Mengapa ini berlaku??

Analisis awal atau tanggapan sulung, siswa/siswi kita melihat UNITEN hanyalah tempat atau pusat sehenti untuk memperolehi sekeping kertas yang mempunyai nombor 3 angka. Kertas yang akan menentukan masa depan,sama ada berjaya atau tidak. Saya tak nafikan kepentingan ijazah itu,akan tetapi siswa/siswi kita seharusnya melihat UNITEN sebagai peluang memperbaiki jatidiri,personaliti dan rohani. Ini dapat dilihat sewaktu Alumni Relation Centre (ARC) UNITEN menganjurkan Home Coming dahulu, 11,000 graduan yang dihasilkan hanya kurang 1000 orang sahaja yang hadir dan kurang dari 500 orang aktif didalam ALUMNI UNITEN.

Siswa/Siswi kita tidak mempunyai sifat sayang dan bangga dengan UNITEN.

Saya membuat tinjauan ringkas kepada siswa/siswi kita yang masih menuntut,rata-rata mengatakan

"Jika UNITEN tak menjaga kebajikan kami,bagaimana kami nak bangga dan sayang pada UNITEN"
"Basic things seperti Penginapan Apartment On-Campus pun tak cukup,macamana kami nak sayan UNITEN,mahal skit takper,janji cukup..kami tanak duduk rumah sewa"
"Fees naik,semua naik.minyak naik,PTPTN jer kekal,camner nak hidup"


Apa yang saya boleh katakan,Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sahaja tidak cukup untuk memperjuangkan hak-hak pelajar dan kebajikannya. Seharusnya kerjasama utuh dan saling hormat-menghormati serta bertimbang rasa diantara Pihak Pengurusan dan MPP diperkukuhkan. MPP kena bertanggungjawab sepenuhnya kepada pengundi-pengundi mereka,dan Pihak Pengurusan melihat MPP sebagai rakan dan partner,bukan student biasa yang boleh diarahkan,untuk bersama-sama menjaga kebajikan siswa/siswi kita.

Jika keperluan asas siswa/siswi UNITEN ditahap sangat-sangat memuaskan barulah kita boleh menanamkan sifat bangga dan sayang kepada UNITEN. MPP dapat merencana agenda pembangunan pelajar dan penyemaian semangat pusaka tersayang kepada penuntut-penuntut kita. Pihak Pengurusan juga akan mendapat hasil dan benih yang disemai. Kita jangan mengejar hasil jangka pendek semata-mata,pembangunan seimbang dan bijak bakal menghasilkan buah jangka masa pendek dan panjang.

Kepada siswa/siswi kita,berilah peluang kepada MPP kita,berikan mereka masa yang cukup untuk bersedia dan bertindak. Ambil peluang ini untuk bersatu dan bersama dalam isu-isu yang akan disampaikan kepada pihak Pengurusan UNITEN.

Kita masih mempunyai masa dan peluang. Kita perlu berusaha dan berdoa pada Ilahi.
Akan datang satu masa,dimana apabila kita pulang ke UNITEN selepas 10-20 tahun meninggalkanya,kita akan tersenyum dan bangga.Akan kita dengar anda berkata kepada anak-anak anda:

"Disinilah ayah belajar,disinilah ayah bentuk diri ayah sekarang,disini ayah menang UNITEN CUP dulu,disinilah ayah jumpa mama kamu"

"Mama dapat ijazah kat sini dulu,mama dapat kerja senang dulu pasal mama pemimpin disini,disini jugalah ayah kamu ngorat mama (kat library)"

"Nampak tak nama ayah kat papan hall of fame student tue??,ayah dulu presiden MPP,dengan ijazah ayah dan pengalaman ayah,kamu dapat masuk sekolah elok-elok dan mebe one day,your name on that plate"

2 comments:

Anonymous said...

adoiyai..gile sampai kisah mama dan papa..ini betul2 bikin stress exam sampai semangat uniten kahkahakhakah

solehah said...

bwahahahahahahahahaaahahahaha..

tatau nak kate ape dah.

bwahahahahahahahhahahahahahaha. kelakar gile kot?

terus tak bace ape isi penting post ni bile dah nampak ayat2 jijik mama ayah~

gaaaaaaaaah.

bwaahahahahhahaha