Keluar Malam: Simbolik Kejahatan?

. Monday, August 11, 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Penulisan kali ini adalah sebagai satu bentuk respon balas berkenaan dengan isu keluar malam. Seperti mana yang disebut oleh Khateeb didalam artikelnya 'Perubahan Persekitaran di Uniten', penulis akui ada pro dan kontra didalam isu ini.Tetapi penulis kali ini mengambil pendirian sedikit populis untuk tidak menyokong tindakan menutup pagar masuk setiap kelompok selepas jam 12 malam. Bukan penulis ingin katakan bahawa keluar malam itu baik secara total, tetapi memikirkan mekanisme(menghalang pelajar masuk kelompok) sedia ada itu tidak berkesan dalam membentuk sahsiah pelajar yang baik dan berdikari.

Rakan penulis pernah mengajukan soalan, "adakah sesiapa saja yang keluar malam adalah mereka yang bermasalah?". Memang wujud logiknya apabila difikirkan secara sepintas lalu. Memang sikap para pelajar yang masih 'berdarah muda' tidak akan lari dari elemen pemberontakan.Oleh yang demikian, dalam mengubah seseorang yang bersikap sedemikian rupa memerlukan satu mekanisme yang 'membentuk' bukan 'menghalang'.

Penulis pernah menemui beberapa orang pelajar khususnya wanita yang mengatakan mereka tidak boleh masuk ke kelompok selepas jam 12 malam.Lantas, tindakan yang diambil adalah dengan meneruskan aktiviti 'ronda-ronda' sehingga jam 5 pagi sebelum kembali ke kelompok.Ini adalah antara impak yang berlaku apabila sistem yang ada sekarang dilaksanakan.Bukankah lebih mendedahkan pelajar dengan perkara lebih buruk?

Kalau ditanya kepada pelajar yang keluar malam, majoritinya hanyalah untuk keluar makan, meronda di Putrajaya, dan menonton wayang.Kenapa dipilih waktu malam? Kerana itulah pengalaman yang penulis anggap cukup berharga tatkala berada di Universiti.Anda bukannya robot untuk belajar perkara akademik semata-mata, tetapi anda juga mempelajari satu budaya atau cara bersosial.Ruangan ini saja yang ada untuk anda mempelopori erti 'dunia luar'.

Sememangnya satu kehidupan 'normal' di kampus adalah dari segi aspek sosial dan pergaulan. Disaat ini seharusnya pelajar diberi peluang untuk menentukan keputusan mereka.Cuma perlu diberikan petunjuk sahaja.Disaat ini, yang membezakan pelajar Universiti dengan pelajar sekolah.Elemen 'kedewasaan' dan tanggungjawab itu perlu diterapkan secara tidak lansung.

Secara jujurnya penulis katakan tindakan yang diambil universiti memang berbekalkan satu niat yang baik, namun respon balas dari pelajar perlu juga diambil kira.Pelajar kita tidak lagi jahil mengenainya.Andai perkara itu digunakan dengan baik, baiklah jadinya.Mungkin tindakan seperti sebelum ini(tulis nama di pagar depan), sudah cukup baik tanpa perlu menghalang kemasukan mereka.

MKF

0 comments: