Bentuk pemikiran dalam kalangan mahasiswa: Di manakah tahap pemikiran kita??

. Monday, March 3, 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Oleh Mohammad Khatib

di ekstrak dari laman http://bentara-khateeb.blogspot.com/


Pada 25 Februari 2008 yang lepas, satu program berbentuk diskusi telah berlangsung di dewan kuliah 3,COIT. Program tersebut ialah Sembang Siswa yang bertajuk 'Al-kisah Blog dan Anda' telah dianjurkan oleh PRS UNITEN ( Pembimbing Rakan Sebaya) dengan jayanya. Banyak perkara yang dibincangkan dalam diskusi tersebut bermula dari sekecil-kecil perkara hinggalah kepada isu besar termasuklah isu tentang arahan larangan daripada melayari blog yang dikeluarkan oleh TNC HEPAP UNITEN kepada warga UNITEN. Para panel yang dijemput pada sembang siswa tersebut terdiri daripada tiga orang iaitu En Azizul;pensyarah di IKAL, saudara Najwan Halimi;pelajar semester akhir kejuruteraan mekanikal UNITEN, dan En Izwan Iskandar dari Cyber Securities. Sembang siswa ini dipengerusi oleh moderator, saudara Mohd Izwan Salih ataupun lebih dikenali sebagai 'Roget' yang juga merupakan seorang sahabat saya.

Saudara moderator memulakan diskusi ini dengan mengutarakan persoalan mengenai perbandingan mahasiswa dahulu dan kini dalam menggunakan medium yang berbeza untuk membincangkan serta mengutarakan sesuatu isu kepada khalayak masyarakat kepada En Azizul. Jawapan yang diberikan beliau amat mudah, iaitu mahasiswa dahulu dilahirkan dalam persekitaran yang berbeza dengan mahasiswa kini. Sebagai contoh, generasi kini dilahirkan dalam era ICT dan telah terdedah dengan teknologi ICT sejak dari lahir lagi jika dibandingkan dengan mahasiswa dahulu. Maka tidak hairanlah sekiranya mahasiswa sekarang sudah beralih arah dengan menggunakan internet sebagai medium perantaraan utama dalam kehidupan menggantikan media cetak seperti akhbar dan makalah.

Manakala panel kedua,iaitu saudara Najwan lebih banyak diutarakan persoalan mengenai blog yang berkaitan dengan keperluan mahasiswa itu sendiri terhadap penglibatan mereka dengan masyarakat luar. Seterusnya, Panel ketiga lebih banyak membicarakan tentang undang-undang yang berkaitan dengan ruang cyber khususnya melibatkan undang-undang penggunaan ruang maya ataupun ‘internet’ di Negara kita ini. Setiap panel menyampaikan jawapan masing-masing dengan pendekatan tersendiri dan menonjolkan pendirian mereka dengan menggunakan identity mereka sendiri tanpa terpengaruh dengan mana-mana tokoh individu di Malaysia mahupun di luar Negara.

Namun begitu, saya tidak berminat untuk mengulas tentang apa yang telah dibincangkan dalam sembang siswa tersebut. Apa yang ingin saya bangkitkan di sini ialah mengenai cara berfikir dalam kalangan kita sendiri,iaitu golongan mahasiswa. Apa yang dinyatakan di atas hanyalah sekadar pengenalan kepada perkara yang ingin saya fokuskan dalam tulisan saya pada kali ini. Mungkin pengenalan tersebut tidak mempunyai perkaitan terus terhadap isu cara berfikir mahasiswa, akan tetapi ia mempunyai hubungan secara tidak langsung dengan tajuk yang akan saya bawa ini.

Adakah kita sebagai pelajar universiti atau lebih masyhur lagi dengan panggilan ‘mahasiswa’ menyedari tentang tahap kesedaran diri sendiri dan di manakah kedudukan sebenar pemikiran kita berada pada masa sekarang? Sudah semestinya setiap orang tidak akan tahu kedudukan diri mereka masing-masing melainkan mereka merupakan orang yang telah melalui liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak duri. Kebiasaannya, orang di sekeliling kita akan lebih perasan dengan cara kita bertindak, cara kita berfikir mahupun lain-lain perkara yang melibatkan diri kita walaupun tidak semua perkara penilaian yang dibuat mereka adalah tepat.

Di sini merupakan antara contoh-contoh pemikiran yang dimiliki manusia khususnya warga di UNITEN. Pertama, rata-rata pelajar yang baru memasuki UNITEN akan berfikir bahawa tujuan mereka berada di Universiti hanyalah untuk belajar rajin-rajin sehinggalah mendapat keputusan yang cemerlang. Hal ini merupakan satu kebiasaan bagi pelajar pada peringkat awal di Universiti dan saya juga pernah merasainya. Umumnya, perkara ini berlaku disebabkan mereka beranggapan bahawa persekitaran di universiti adalah sama seperti sewaktu di alam persekolahan.

Kedua, terdapat sebilangan pelajar yang tidak mengambil kisah tentang akademik mereka walaupun mereka sedar akan kepentingan untuk tuntutan untuk mendapatkan ilmu. Sebagai contoh berlaku kes pelajar kerap ponteng kelas, tidak bersedia menghadapi peperiksaan, tidak menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah dalam setiap subjek dan kurang berusaha untuk mengulangkaji pelajaran di luar waktu kelas seterusnya meningkatkan kefahaman pembelajaran secara total. Apa yang penting bagi golongan ini ialah keseronokan jangka masa pendek. Tidak kira apa jua jenis keseronokan yang mereka pilih, asalkan ia dapat memuaskan nafsu dan hati mereka. Lama kelamaan mereka akan terus hanyut hingga gagal untuk bangkit dari kejatuhan diri mereka sendiri. Golongan ini lebih memikirkan tentang diri sendiri yang banyak dipandukan oleh hati bertunggangan nafsu. Peranan akal dalam keadaan ini amat sedikit sekali.

Ketiga ialah golongan yang prihatin terhadap persekitaran mereka terutama sekali perkara yang berlaku di UNITEN tidak kiralah sama ada mereka aktif ataupun tidak. Kebiasaannya mereka ini pernah melibatkan diri dengan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan di UNITEN sama ada oleh pihak universiti mahupun kelab-kelab di UNITEN. Golongan ini merupakan golongan yang banyak menyokong aktiviti-aktiviti pelajar UNITEN dan menentukan kejayaan sesuatu program yang dijalankan. Saya boleh katakan bahawa golongan ini adalah kelompok dominan dalam mana-mana universiti. Daripada golongan ini, terdapat banyak pecahan bentuk pemikiran yang boleh dibahagikan. Antaranya mereka amat gemar membincangkan sesuatu perkara mengikut pandangan mereka sendiri. Mereka begitu berpegang teguh dengan pendapat sendiri tanpa memikirkan pendapat orang lain. Terdapat juga pelajar yang mempunyai pemikiran ‘follow the leader’,apa sahaja yang ketua mereka buat akan diikuti seratus peratus tanpa mengkaji terlebih dahulu. Golongan ini dinamakan sebagai ‘fanatik’ atau taksub terhadap kepimpinan mereka tanpa mengira baik atau buruk. Selain itu, ada juga golongan pelajar yang berpendirian seperti lalang. Jika mereka diajak mengikuti sesuatu program, mereka akan pergi tetapi tiada output yang dihasilkan daripada diri mereka sendiri. Maksudnya ialah mereka hanya menerima segala ilmu dan pengalaman semasa mengikuti sebarang aktiviti, tetapi selepas itu tiada perubahan yang berlaku pada mereka. Manfaat yang diperolehi tidak disumbangkan semula kepada orang lain. Mereka hanya mengikut keadaan semasa, sebarang pendirian dibuat bergantung kepada pendirian orang lain. Apa pun, ini hanyalah sebahagian sahaja daripada cara pemikiran golongan ini. Ada banyak lagi contoh-contoh pemikiran yang lain tetapi tidak dinyatakan.

Terakhir sekali ialah golongan yang merupakan minoriti dalam kalangan pelajar universiti iaitu pelajar yang berfikiran jauh lebih ke hadapan berbanding lain-lain golongan pelajar termasuklah golongan pelajar yang telah dinyatakan di atas. Golongan ini selalunya merupakan orang yang menjadi pemimpin dalam sesuatu organisasi. Segala perancangan jangka masa sederhana dan jangka masa panjang kelab bergantung penuh kepada kepimpinan mereka yang dipandukan kepada visi dan misi yang ditetapkan dalam piagam kelab masing-masing. Walaupun bilangan mereka adalah sedikit, tetapi pengaruh mereka amat besar terutama sekali kepada pelajar, aktiviti pelajar dan kelancaran perjalanan sesuatu kelab serta jatuh bangun sesuatu universiti. Akan tetapi golongan ini tidak lari daripada melakukan kesilapan kerana mereka pun manusia biasa.

Setelah dinyatakan contoh-contoh pemikiran yang dimiliki oleh sebahagian para pelajar, apakah rumusan yang boleh kita buat? Setiap manusia dilahirkan dalam keadaan sama tetapi memiliki kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Maka tidak adil bagi kita untuk mengadili seseorang hanya disebabkan mereka tidak serupa dengan kita kerana masing-masing mempunyai corak tersendiri. Ada yang berfikiran jauh kehadapan, ada juga yang berfikiran secara sederhana. Tidak kurang juga terdapat individu yang mengamalkan gaya pemikiran yang agak radikal. Walau bagaimanapun, perbezaan bentuk pemikiran dalam setiap golongan ini boleh disatukan melalui satu organisasi yang mempunyai matlamat tertentu, iaitu dengan kewujudan kelab. Matlamat tersebut tidak bersifat individu, tetapi ianya bersifat universal dan boleh diterima oleh semua ahli-ahli dalam sesuatu organisasi. Semua golongan dalam organisasi ini akan bersama-sama menggerakkan kumpulan mereka untuk mencapai visi,misi dan matlamat yang telah mereka tetapkan. Betapa hebatnya perpaduan dan kerjasama yang diamalkan dalam organisasi ini,alangkah bagus jika semua Negara di dunia mengamalkan prinsip ini sesama mereka. Sekiranya hal ini berlaku, masalah negara berperang sesame sendiri dan kemiskinan di Negara dunia ketiga tidak akan wujud sama sekali.

Oleh itu, di manakah kita berada berdasarkan kepada contoh-contoh yang diberikan di atas? Suka saya bangkitkan penyataan berbentuk soalan kepada para pelajar bukan untuk suka-suka sahaja, tetapi untuk mengetuk kotak fikiran rakan-rakan seperjuangan UNITEN sekalian, Kenapa kita perlu membuat perkara seperti ini selalu? Jawapannya mudah, iaitu untuk menajamkan akal kita selalu. Ibarat parang atau pisau, jika kita selalu menggunakannya lama kelamaan ia akan tumpul. Samalah juga keadaannya bagi akal,jika tidak disedar dan diasah maka makin tumpullah akal kita. Berbalik kepada persoalan tadi, di peringkat mana kita berada sekalipun adalah tidak penting. Yang mesti diutamakan ialah kesedaran yang lahir dari dalam hati kita sendiri. Kesedaran akan lahir dalam hati sekiranya proses muhasabah diri sentiasa dilakukan pada setiap hari. Dengan kesedaran inilah kita sentiasa bangkit untuk membaiki segala kekurangan diri dan seterusnya meningkatkan keupayaan berfikir mengikut landasan yang betul,iaitu bersumberkan Al-Quran dan akhlak Nabi Muhammad.

Kesimpulannya, setiap pelajar mestilah belajar untuk menerima kehadiran orang yang berbeza pendapat dengan hati terbuka tanpa sebarang prejudis. Jangan membuat penilaian yang melulu sahaja terhadap sesorang. Disamping itu, para pelajar juga mestilah sentiasa bermuhasabah diri untuk meningkatkan kualiti diri melalui cara berfikir sebenar mengikut acuan Al-Quran, Rasulullah dan para sahabatnya. Inilah sumber utama umat Islam untuk meningkatkan keupayaan berfikir seterusnya membina kecemerlangan umat Islam dalam pelbagai bidang yang wujud dalam kehidupan di dunia dan akhirat.

1 comments:

Anonymous said...

Satu analisis dan rungkaian masalah yang cukup kemas!Hebat.
Asasnya,pemikiran kritikal dan kritis perlu disulami dengan nilai-nilai integriti didalam diri setiap insan.