MPPUNITEN 2007.08:Fokus kepada Isu-isu Kebajikan Pelajar

. Monday, September 24, 2007
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

MPPUNITEN 2007/08: Fokus Kepada Isu-isu Kebajikan Pelajar
(Oleh Najwan Halimi)

Khabarnya, hanya lapan orang pelajar sahaja yang menawarkan diri untuk menjadi calon Pilihanraya Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Tenaga Nasional (MPPUNITEN) di Kampus Putrajaya dan lima orang pelajar di Kampus Muadzam Shah.

Secara tradisi, sebanyak 12 kerusi diperuntukkan kepada Kampus Putrajaya manakala lima kerusi untuk Kampus Muadzam Shah dan ini sekaligus melayakkan kesemua calon yang menghantar borang penamaan pada Jumaat yang lalu menang tanpa perlu bertanding lagi. Dan yang pasti, beban tugas bakal bertambah kepada mereka yang terpilih memandangkan terdapat empat lagi kerusi yang tidak diisi.

Di sebalik kempen dan promosi besar-besaran oleh pihak Urusetia Pilihanraya MPP Sesi 2007/2008 yang menzahirkan seolah-olah pilihanraya kampus kali ini seakan-akan pesta demokrasi mahasiswa sebenar, realiti yang menjelma adalah sebaliknya.

Pidato Umum yang sepatutnya diadakan pada 24, 25 dan 26 September ini juga dibatalkan lantaran kesemua calon yang menawarkan diri telah diisytihar menang tanpa bertanding. Dan seperti mana saya dan beberapa teman telah ramalkan, pilihanraya kampus kali ini sememangnya bakal berlangsung dalam keadaan hambar dan dingin. Tiada sambutan.

Apa yang berlaku jelas membuktikan bahawa para mahasiswa seolah-olah sudah tidak lagi mengambil peduli tentang apa yang berlaku di dalam kampus. Barangkali mereka juga sudah tidak lagi menaruh sebarang harapan terhadap MPP dalam berperanan sebagai medium rasmi untuk memperjuangkan kebajikan mahasiswa. Pada anggapan mereka, adanya MPP dan tiadanya MPP, sama sahaja. Yuran penginapan tetap naik. Pinjaman PTPTN tetap lambat diterima.

Jika pilihanraya kampus tahun lalu berlangsung dalam suasana yang agak meriah, maka yang sebaliknya berlaku untuk tahun ini. Mungkin inilah harga yang perlu dibayar lantaran kegagalan barisan MPP sesi lalu dalam mengekalkan reputasi dan status mereka sebagai suara keramat mahasiswa.

Saya sebetulnya kecewa melihat perkembangan ini. Begitu pun, saya tetap bersyukur kerana tidak perlu lagi mendengar retorik serta janji-janji kosong para calon sebagaimana yang pernah dilaungkan oleh calon-calon yang bertanding dalam pilihanraya kampus tahun lalu.

Buat barisan MPP sesi 2007/2008 yang baru, saya ucap tahniah. Jujurnya saya tidak menaruh sebarang harapan. Cukuplah sekadar kalian memainkan peranan dengan memberikan tumpuan khas terhadap isu-isu kebajikan pelajar. Lupakanlah angan-angan untuk mendabik dada di peringkat nasional dan antarabangsa jika ehwal dalaman kampus masih belum terbela!

0 comments: