Fasilitator UNITEN....Persoalan dan DIskusi???

. Thursday, November 22, 2007
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

(oleh Pelajar yang Gemuk V)
Asalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Entri pada kali ini mungkin agak panas bagi sesetengah orang,saya mohon maaf,saya merasakan perkara ini perlu bagi masa akan datang dan menjadi prinsip saya ketika ini utk berkongsi pendapat saya.

Seperti yang anda sekalian sedia maklum,mungkin bagi beberapa orang yang telah lama berkecimpung didalam duni aktiviti siswa siswi di kampus putrajaya ataupun muadzam shah,gelaran fasilitator amat besar maknanya dan berterusan kesinambungannya. Menjadi fsilitator bagi pihak uinversiti yang tercinta ini menjadi satu kebanggaan dan penghormatan kerana ianya dipilih dari yang terbaik dikalangan terbaik.

Fasilitator juga boleh dilihat sebagai flatform terbaik bagi sesetengah kelompok manusia yang ingin memulakan karrier politik kampus mereka. Gelaran ini akan memberikan kenamaan yang sufficient dan reputasi yang besar,mereka akan diingati didalam sejarah,mereka akan sering disebut-sebut sebagai orang yang hebat. Saya tak menafikannya...

Perkara-perkara diatas hanya boleh dicapai jikalau bagi pendapat saya....ikhlas dalam segalanya. Niat yang ikhlas ingin membantu keluarga baru UNITEN akan memberikan self satisfaction yang tinggi dan perasaan puas dan segalanya yang saya sebutkan diatas hanyalah bonus bagi mereka yang ikhlas melaksanakan tanggungjawab mereka. Percayalah rakan-rakan sekalian,saya tidak menipu, dan saya sangat2 bersetuju progam2 seumpama ini terus diadakan kerana ianya dapat melahirkan generasi yang terlatih dan berjiwa patriotik terhadap Kampus kita.

Persoalannya....apakah kriteria dan code yang diguna pakai didalam pemilihan Fasilitator yang berkhidmat kepada UNITEN kita??? Saya ingin menyeru pihak2 yang berkenaan menerangkan kepada semua pembaca media ini persoalan yang saya timbulkan.

Saya ada mengetahui yang pemilihan fasilitator bagi kemasukan Jun memang diadakan telus dan melalui proses2 yang tepat dimana fasilitator dipilih berdasarkan semangat,pengetahuan dan kesanggupan. Saya mengetahui proses temuduga yang sukar dan challenging dilaksanakan oleh pihak2 yang berkenaan. Dan saya sangat2 bersetuju dengan proses tersebut. Akan tetapi saya betul2 mengharapkan pihak yang berkenaan dapat meberikan respon dan jawapan agar pembaca2 sekalian menilai dan mungkin boleh menarik balik atau membetulkan tanggapan mereka terhadap kerjaya yang murni ini.

Disamping itu,saya ingin bertanyakan apakah bentuk pemilihan dan penilaian pemilihan failitator dan orang yang menggerakkan minggu orientasi di UNITEN kita?? Adakah sistem yang digunapakai sekarang menggalakkan pertumbuhan modal insan dan penghasilan bakat2 baru bagi masa-masa akan datang?? Apakah sistem pemilihan dan perlaksanaan dapat melahirkan generasi yang betul2 mantap dan penuh dengan semangat dan idea2 baru??Saya ingin bertanya...Adakah pihak yang bekenaan berniat utk mempelbagaikan aktiviti2 baru dan adakah pihak berkenaan percaya akan prinsip berkongsi peluang dan memberi peluang kepada darah baru yang eager dan bersemangat didalam usaha murni ini???Saya perlukan penjelasan,saya perlukan penerangan agar pembaca2 sekalian dapat menilai perkara ini.Adakah pihak2 yang berkenaan ingin mengekalkan status quo mereka dan tidak ingin mengambil risiko???

Saya sebagai penilai dan pemerhati juga ingin mengambil perhatian pembaca mengenai kualiti dan pengisian orientasi itu sendiri,dan saya mengharapkan agar pembaca2 dapat memberikan komen-komen bernas dan pendapat agar kita kongsi bersama.

Mungkin perkara ini akan berlarutan,saya terpaksa mengundur diri....jumpa lagi lagi dilain masa dan di lain entri...

55 comments:

KHATEEB said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Sebelum saya mengulas lebih lanjut mengenai perkara ini, ingin saya menjelaskan tentang kepentingan kepimpinan yang mantap dalam dalam sesuatu organisasi.
Dalam satu kelompok sememangnya memerlukan kepimpinan yang mantap dari segi gerak kerja yang teratur dan idea yang bernas untuk menggerakkan satu-satu organisasi. Untuk merealisasikan hasrat ini, maka individu yang terpilih untuk menjadi pemimpin perlu memiliki ciri-ciri kepimpinan seperti prihatin terhadap orang sekeliling, mempunyai wawasan tinggi untuk memajukan organisasi mereka dan mempunyai akhlak yang tinggi. Inilah asas kepada pemilihan pemimpin oleh rakyat jelata(dalam konteks uniten HEP, para pelajar)
Oleh itu, pemilihan fasilitator mestilah mengambilkira faktor ini sebagai dasar utama.
Walau bagaimanapun, tidak mustahil terdapat kemungkinan bahawa pemilihan fasi berdasarkan kepada `kawan-kawan` ataupun istilah lebih tepat lagi iaitu kroni. Maka dengan ini saya menyeru supaya satu jawatankuasa diwujudkan untuk menjalankan pemilihan fasilitator supaya kelak orang-orang yang terpilih sebagai `pemimpin` kepada pelajar baru akan menjadi model terbaik kepada mereka dari segi akademik, akhlak dan kepimpinan.

Anonymous said...

aku xnak komen byk2la,
cuma satu je yg aku pelik,
nape penulis tu bangkitkan hal ni setelah dia xdpt jd fasi utk nov intake ni?
sedangkan dulu dia jugak yang kaki kipas n gunakan jalan belakang demi utk jd fasi selain ikut prosedur sebenar......
sapa lagi xadil?
siapa lagi yg xde maruah?
setelah xdapat, barula terhegeh2 nak bangkitkan isu ni.....
kononnya atas dasar ingin tahu.....
sori 2 say, utk nov intake ni, senarai diambil dari fasi jun intake dan jugak penilaian berdasarkan pemerhatian dari panel2 yg terlibat ketika minggu orientasi jun dulu......
paham2 sendiri la yek klau xdapat tu.......
jgn sebab atas dasar ingin tahu or kebajikan, baru terhegeh2 nak wat posting psl ni.....
dulu time dia dapat jd, xpernah pun heran or terfikir nape dapat.....
siapa yang suka ambil kesempatan terhadap sesuatu bila yg terlibat tu kononnya adalah 'kawan-kawan' tapi bila dah diberi, sendiri xmau ingat!!!!!!!!!

Anonymous said...

asalammualaikum...

terima kasih atas pendapat semua menengenai perkara ini.anda sekalian sememangnya mencintai perkara kita sayangi buat,berkenaan dengan komen dari anony diatas...

Ya,saya mengakui saya juga salah seorang yang menggunakan pendekatan sedemikian sebelum ini,saya mengakui yang says pernah melakukan perkara sedemikian,buat pa nak malu,perkara yg menjadi sejarah kita.

Saya tidak memohon pun kepada yang berkenaan utk menjadi fasi kali ini,bagi saya jumlah yang saya angotai sudah memadai selama ini,ini chance utk org baru,saya merasakan anony diatas sangat mengenali saya,Apa Khabar saya ucapkan,dah lama tak jumpa,wahahahah. Beginilah...saya memang begitu,saya mmg berbuat demikian,jikalau buruk,buruklah,saya memohon maaf,jikalau anony diatas mengenali saya,beliau juga seharusnya mengenali saya sebagai seseorang yang sgt mempercayai konsep berkongsi peluang,dan saya sering menyatakan biarlah kita jeoperdizekan kejayaan sesuatu program itu,asalkan ramai yang memperolehi peluang yang sepatutnya,

Jangan marah wahai sahabat,pada ketika ini,saya sudah berubah,saya merasakan ianya sudah sampai masa dibangkitkan,saya sudah hendak meninggalkan UNITEN,nothing to lose,biarlah generasi muda akan menggantikan kita....Janganlah disebabkan post ini kita akan berjauhan....jikalau anda memahami saya....

-pelajar yang gemuk V-

Anonymous said...

kepada anonymous yg cam panas je ngan post ni tu...lek2 ar...ok,senang citer juz anggap post ini datang drp sesiapa saje...bkn datang drp pelajar yg gemuk V.mst coment anda akan berubah kan???post ni juz overall jerk...well,kalo dulu gune sistem kroni n wat so ever,sekarang la masanye untuk ubah sume 2...buang yg keruh amek yg jernih...assalamualaikum~

Anonymous said...

ala, klau komen tu bukan dr dia pun, aku rasa komen tu xkan berubah.....
sebabnya, mmg benda tu dah dilakukan setelus yang mungkin.
dengan adanya interview, penilaian penel and so on......
tapi, aku nak tanya balik la,bape ramai yang mintak tu mmg betul2 berminat n sukarela?
berapa ramai yang bila diinterview kata ye ye ye je. semua bleh, sy bleh, etc.tapi pada hakikatnya, bila dah lalui, mulala tunjuk perangai sebenar yang hakikatnya memang nak jadi fasi semata-mata kerana nak glamer n semata2 nak isi resume tu bg nampak adala kononnya penglibatan kesukarelaan......

so, fikir sendiri, sapa makan cili, terasa pedasnya......

encikmasen said...

ako tanak sembunyi2..

ako tanak jadi kecut..

sorok telo celah kangkang..

ok..

ako pun ada jadi fasi jugak..ako tak ambik pusing sangat pun kalo ako terpilih atau tak terpilih, bak kata kawan2 ako yang dah lama jadi fasi, save sket jadi fasi, makan bertanggung, cuti tak boring..

ako setuju dengan kenyataan khateeb..perlu orang yang betul2 boleh memimpin, boleh menjadi contoh yang baik, dan ada wawasan yang tinggi untuk memajukan diri sendiri dan organisasi, untuk jadi fasi..

ako pun bukan la nak kata ako baik sangat..setiap orang ada kelemahannya..walaupun ako agak terkilan pada mulanya bila tak terpilih, tapi peduli apa ako..buat apa ako membilang bakti, biarlah hasil usaha, kerja yang ako lakukan, berkata-kata..

Anonymous said...

ni aku qoute drpd en masen.......

"ako setuju dengan kenyataan khateeb..perlu orang yang betul2 boleh memimpin, boleh menjadi contoh yang baik, dan ada wawasan yang tinggi untuk memajukan diri sendiri dan organisasi, untuk jadi fasi.."

so, paham2 sendirila dalam diri tu ada nilai kepimpinan ke x or yg sewaktu dengannya.....

lagi satu, if benda tu bukannya hasil nukilan pelajar gemuk V tu pun, xsalah klau dia kata yang itu adalah salah satu post yg dihantar kepadanya......

bukan aku nak emo ke panas ati ke pe.....tapi cuba fikir, disebabkan segelintir pihak yang xbertanggungjawab yang just jadi fasi semata2 kerana nak penuhkan cv or resume or just nak seronok2 tula yang menyebabkan nilai sebagai fasi tu hilang.....
benda tu xleh nak detact sebab, bila g interview, masing2 mengalahkan malaikat or sanggup jadi pak sanggup yang teramatla sanggup utk wat segala2nya ketika interview....sedangkan pada hakikatnya, bila dah jadi, mulala tunjuk tembelang masing2.....
xhirau baru 1st time join tapi still guna status kononnya "aku senior, tahu semuanya", orientasi ni just nak cari pengalaman je or nak dapat sijil....
org2 mcm nila yang merupakan DALANG BESAR yang menyebabkan pelapis yang betul2 berkaliber utk jadi pengganti sukar ditemui......

Anonymous said...

saudara Boroy Gemuk,..u pun dah tau kan,..kalau nak jadi fasi,..CGPA pun kena diambil kira,..tak perlu ler rasa pelik kalau tak dapat....

Anonymous said...

Assalamualaikum....

Saya sgt setuju dgn ape yg dinyatakan oleh saudara khateb...tetapi kalo sekadar mempunyai "prihatin terhadap orang sekeliling, mempunyai wawasan tinggi utk memajukan organisasi mereka dan mempunyai akhlak yg tinggi" bukanlah perkara asas kepada pemilihan pemimpin tidak kira dari sesiapa pon....kalo nak tahu apakah perkara asas bg seseorg pemimpin adalah spt amanah, ikhlas, merendah diri, bertanggung jawab, berketrampilan baek dan seangkatan dgn nyer..

tetapi jika ingin memperketghkan isu "Pemilihan Fasilitator"... faktor yg telah dinyatakan oleh en. khateb, sgt2lah tidak boleh dijadikan sbg asas...sbbnya utk menjadi fasi, perlulah seseorg itu perlu mengikuti dan mengamalkan etika fasilitator dan mampu menyelesaikan masalah dgn baek....

berkenaan "KRONI"...tidak perlu disebutkan la....nie adalah UNITEN...birokrasi adalah sgt tinggi di UNITEN...so pepaham jek la...

KHATEEB said...

salam..ingin saya mencelah..sejuta ucapan pghargaan kpd saudara moderator krn mmbangkitkan isu ini.
Sememangnya perkara ini tidak disedari bagi sebahagian pelajar di uniten kecuali sbhgn kecil drpd mereka(spt pemimpin kelab dan warga uniten yg prihatin terhadap isu-isu semasa). Hal ini kerana mereka ambil mudah tentang ape yg berlaku pd persekitaran mereka.
Mgkn cadangan yg akan sy utarakan ini ada kaitan dgn tugas mpp dsb,namun amat penting untuk dikongsi bersama oleh semua rakan2 uniten.

Pertama, kita mestilah peka terhadap ape yang berlaku disekeliling kita. Sebagai contoh ialah pengstrukturan semula organisasi uniten telah berlaku pada sebelum semester lps. Adalah tidak layak untuk digelar sebagai 'student Uniten' ataupun 'staff Uniten' sekiranya kita tidak mengambil tahu ttg persekitaran kita.
Keduanya,sebagai warga dalam 'sebuah negara' Uniten,kita mesti melibatkan diri dalam aktiviti2 yang dianjurkan oleh kelab2 di Uniten mahupun oleh pihak pengurusan Uniten. Amat rugilah bagi kita sebagai warga Uniten sekiranya tidak menyertai mana2 aktiviti setelah berbelanja besar dalam pembayaran yuran pengajiian dan yuran2 lain spt ppustakaan,aktiviti dan mpp. Hal ini merupakan satu pembaziran kepada para pelajar, bukan kepada HEP@Uniten walaupun mereka mengatakan bajet tahun akan dtg telah bkurangan.Universiti yang kita duduki kini adalah sebagai satu tempat untuk dilatih bukan stakat untuk menjadi manusia yang berilmu dan berkelayakan mendapat pekerjaan yang berjawatan besar dan bergaji lumayan, tetapi untuk melatih kita menjadi pemimpin agama,bangsa dan negara kita yang tercinta ini. Inilah tujuan sebenar universiti ditubuhkan, iaitu untuk menjadi pemimpin masa depan yang sentiasa memperjuangkan kebenaran. Kebenaran yang macam mana? Perkara ini semua orang akan mengetahuinya sendiri dalam sedar mahupun tidak kelak.

Apa yang dibngkitkan di sini mgkn jauh menyimpang dr tajuk asal, ttp sdikit sbnyk ia akan membuka minda dan membangkitkan sedikit idea kepada semua rakan2 Uniten.

Anonymous said...

ADAKAH INI KEPUTUSAN UTK ANDA LAYAK MENJADI SEORANG FASILITATOR, INIKAN PULA PEMIMPIN..

Keputusan Peperiksaan Semester 1, Tahun Akademik 2007/2008

GPA: 1.50

Bagaimana pula jika GPAnya tidak cecah pon 1.50....tidak perlu kata 3 pointer...2.00 pon x cecah....

KHATEEB said...

Apabila saya tidak menyebut tentang kelayakan akademik sbg syarat utama,bukanlah bermaksud ia tidak penting dan perlu diabaikan. Akan tetapi cgpa hanya sbg 'indicator' kpd sseorg calon fasi.
Sebelum itu, ingin saya utarakan pertanyaan.Adakah dgn mendapat cgpa 3.999 semata2 melayakkan beliau untuk menjadi pemimpin kelab,mppuniten, mahupun negara? Sedangkan pada masa yg same dia dia mempunyai akhlak yang rendah dan peribadi yang buruk? Malah lebih daripada itu, dia menggunakan kuasa yang dumiliki untuk kepentingan diri sendiri semata2 tanpa menghiraukan masyarakat sekelilingnya.
Tambahan pula,adakah orng yang cgpa nya 1.50 sggp untuk menjadi faci padahal mereka btgks lumus utk menaikkn semula cgpa mereka? Mgkn jwpnnya 'YA' sekiranya cgpa mereka dh stabil..Harap jwpn saya ini menjawab persoalan anda semua.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

assalamualaikum... yaa sahabat....

aku suka jawab peksa dalam bentuk point form.... jadi pandangan aku pun aku nak bagi dalam bentuk point form jugak.... jeng..jeng..jeng..

1. kalo nak tau orang komen dalam keadaan marah/tak puas hati/emo or whatsoever,perhatikan setiap typing error yang berlaku,ini kerana secara psikologinyer,mereka yang marah akan menaip secara membabi-buta tanpa mempedulikan kesilapan ejaan... kalo nak bahasa pasar anta sms terus kepada pihak berkenaan... kiter kan sekarang dah makin terkenal dengan budaya bahasa sms... tak payah nak bermadah bahasa tinggi kalo tengah marah ok.

2. aku amek kata-kata encikmasen,kalo sorok telur,baek main telur tu bawah selimut pastu cium baunyer sorang-sorang... sebab busuknyer orang lain tak bau... jadi jangan bising kalau sekadar bertapuk di bawah identiti sang pengecut. aku bukan menggalakkan provokasi,biarpun kutahu provokasi tu salah satu modul dalam aktiviti orientasi mana-mana institut pengajian tinggi sekalipun..

3. aku setuju dengan khateb(ternyata dikau berfikir baru taip,salute u laaa...) libatkan diri anda mengikut kemampuan diri,dalam mana-mana aktiviti dalam UNITEN,supaya tak rasa rugi melaburkan wang mak bapak anda di universiti ini dan.... jangan ada rasa ketidakpuasan hati sekiranya tidak terpilih dalam mana-mana aktiviti dalam universiti memandangkan banyak lagi aktiviti yang tersedia kan...kan... maklang aku dulu pun masuk persatuan itu,persatuan ini,kelab sana,kelab sini,takde gak dier dapat duit pencen atau ihsan dari mana-mana organisasi yang pernah dilibatinyer dulu,dan aku tengok dier okay jerk,tak merungut,mungkin sebab dier maklang aku kot hahahahahaha....

4. pasal pointer pulak,memang kesian orang yang pointer bawah 2.00 tuh(termasuk laa aku) tapi paklang aku pulak belajar takat SPM,pangkat 3,namun dier berjaya menjadi seorang usahawan dimana dier mempunyai lebih 500 orang anak buah dibawahnyer,tu tak dikategori sebabgai pemimpin ker... kecikkan sikit skop pemimpin tuh tapi kalo pointer bawah 2.00 tuh memang tak bole jadi fasi kiddo oiii... memang hamlau orang yang pointer teruk tuh dapat jadi fasi kan.. kan... kiddo next sem aku calonkan ko jadi fasi bole... biar orang bawah 2.00 tak dapat jadi fasi kan kan....

5. pastu ader kawan yang pernah jadi fasi... dah 3 tahun dah dier jadi fasi... bulih tahan gak glamer.. tapi yang peliknyer aku tanya MPP muadzam,kenal tak member aku tuh,diorang kater tak kenal pun.. glamer taik kucing huh!!tapi dier kan kawan aku dan setakat ni tak pernah sekali pun aku dengar dier dapat fuck anak buah dier atau mungkin dier tak hensem kot....

6. dan point yang terakhir(fuhh... kalo jawab exam dapat markah penuh dah ni hahahaha... Off Topic kejap) aku setuju dengan anda wahai pelajar yang gemuk V tentang kecurangan yang berlaku dalam pemilihan organisasi pemimpin minggu orientasi neh,apa kata lepas ni kiter ajak adik-adik kita yang baru neh,join aktiviti universiti instead of pegi clubbing or whatsoever... dapat gak pahala dan ada kemungkinan isu macam ni tak berlaku kan kan... pelajar yang gemuk V,nanti ko ajak anak buah ko,aku ajak anak maklang aku pegi interview jadi fasi... maner tau kot-kot dapat jadi TNCA terus ker... senang hidup aku hahahahahaha

aper-aper pun,credit to moderator sebab adakan blog neh,dan tahniah pada pelajar yang gemuk V atas isu neh,kalau tak orang tak tau kan kan...

Anonymous said...

Saya quote pelajar gemuk V dahulu.

"Persoalannya....apakah kriteria dan code yang diguna pakai didalam pemilihan Fasilitator yang berkhidmat kepada UNITEN kita??? Saya ingin menyeru pihak2 yang berkenaan menerangkan kepada semua pembaca media ini persoalan yang saya timbulkan."

"Akan tetapi saya betul2 mengharapkan pihak yang berkenaan dapat meberikan respon dan jawapan agar pembaca2 sekalian menilai dan mungkin boleh menarik balik atau membetulkan tanggapan mereka terhadap kerjaya yang murni ini."

"Saya ingin bertanya...Adakah pihak yang bekenaan berniat utk mempelbagaikan aktiviti2 baru dan adakah pihak berkenaan percaya akan prinsip berkongsi peluang dan memberi peluang kepada darah baru yang eager dan bersemangat didalam usaha murni ini???"

"Adakah pihak2 yang berkenaan ingin mengekalkan status quo mereka dan tidak ingin mengambil risiko???"

Sebelum saya cuba menjawab saya perlukan kepastian siapakah 'pihak-pihak berkenaan' yang saudara maksudkan. HEP?

Yusmir Yusop said...

Salam takziah saya ucapkan kepada penghantar artikel.Aku faham isu yang hendak dia sampaikan.Sebabnya,dia tak dpt jadi fasi utk sesi Nov kali ni.Kalau dia dpt jadi fasi,mungkin luahan seperti ini tidak timbul.Tapi,nasi dah jadi bubur dan dia dah muntahkan semuanya.Bagus sebab mengajak kepada ketulusan sebuah pentadbiran.Demokrasi.Aku pun menyanjung tinggi ketelusan dan demokrasi sesebuah organisasi lebih2 kerajaan.

Aku rasa bukan sebab kroni dan kawan-kawan pemilihan fasi dilakukan.Bukan jugak sebab fasi-fasi sekarang ni ass kisser HEP,Pendaftar dan org2 besar pengurusan Uniten.Malah,Ketua Fasi sesi Nov kali ni pun kawan baik kepada si penghantar artikel.Pernah berjuang dalam kelab yang sama.Sehidup semati.Malah,pihak pengurusan Uniten jugak member kamching penghantar artikel.Pernah sama-sama hisap rokok dengan pegawai Uniten.Main tepuk tampar dengan staf dan pegawai uniten mcm kawan-kawan pun tak ada hal.Kenal semua pengurusan uniten dan sampai bajet HEP pun dia tahu.

Jadi kenapa dia tak terpilih?Kata kroni?Kata kamching?

Even sebelum result keluar dia dah boleh tengok sebabkan kabel dia.Satu tahun duduk amanah tanpa pindah-pindah rumah dan apply mcm org lain pun dia pernah buat.

Jadi kenapa dia tak terpilih?Kata kroni?Kata kamching?

Maka,kalau nak kata kroni,aku rasa tak betul.Aku pun terlibat dalam orientasi kali ni.Dari tahun 2004-sekarang aku masih berkhidmat untuk uniten ni.Hampir semua batch aku kenal dan kenal aku.

Aku pun tak nak jugak jadi fasi ni.Tapi tiba-tiba je dia orang panggil.Aku lebih rela goyang telur kat rumah dari terlibat dgn kerja-kerja sukarelawan ni.Tapi apa nak buat?Aku memang suka jadi sukarela.Bukan sbb populariti.Sebab aku suka tlg org dan suka ilmu.Banyak yang aku boleh belajar dari manusia walaupun manusia tu tuduh aku poyo dan hipokrit.Tak apa lah,muhasabah diri.

Jadi jangan persoalkan kenapa org ni dipilih dan kenapa org ni tak dipilih.Salahkan diri kamu sendiri tak stand out in a crowd dan tak menunjukkan bakat kepimpinan yang kamu ada.Trust me,Hep bukan ambil fasi membuta tuli tanpa menilai potensi dan kualiti seseorang.Orientasi bukan suatu perkara yang mudah untuk kamu handle dan memerlukan pengalaman.Org mcm aku. :)

Jadi kalau betul-betul pandai dan berkualiti,stand up.Tunjukkan kebolehan kamu daripada mengkrtitik dari belakang.Kalau baik sangat,jadi MPP.Bertanding.Masa p/raya tak nak bertanding.Mpp kamu kutuk.Nasib lah.Padan muka kamu.Kamu yang pengecut tak nak adakan demokrasi.Takut effect pointer dan sebagainya alasan kamu.Jadi look at yourself.

Faktor umur pulak.Hep jugak mencari pelapis baru yang berkualiti untuk diketengahkan.Jadi org2 mcm aku ni cuma alat untuk memindahkan kepakaran dan ilmu aku kepada mereka.Ilmu-ilmu yg baik.Pointer aku bukannya gempak sangat.Teruk,serius.Mungkin sebab kualiti aku hep mengangkat aku.Aku bukan nak bangga diri,tapi sekadar memberi contoh yang kalau kamu pointer suam-suam kuku pun,tapi kamu memang ada kualiti yang diperlukan,kamu pun layak jadi fasi.

Jadi fasi bukan setakat kamu tu pandai cgpa gempak.Perlu lebih dari itu.Dan sesebuah pasukan fasi itu memerlukan antara satu sama yang lain.Kamu pointer gempak,pandai bercakap,banyak ilum,macho tapi hancur dlm smgt berpasukan,tak boleh jugak.Jadi byk kriteria yg perlu dihalusi.

Bangun 0630 dan tidur hanya 4 jam sehari dengan elaun hanya RM100 dan sijil yang kosong tak ada nilai tu best ke?Haha.Aku tak pandang semua tu bro.Sijil aku semua hilang sebab tak ada nilai bagi aku.Duit malam tu jugak aku habiskan.Aku memberontak sebab kena potong rambut yg tak jadikan aku seorang yg cute dan nampak mcm org asli/penan.Tapi,itu bukan tujuan aku jadi fasi.Aku cerita kamu tak faham.Kamu pergi kursus asas fasi baru kamu faham.

KPI pulak.Bro kau ingat kita ni sykt ke?Kau nak jadi che khalib?Common la bro,kalau setahun aku dpt 5000 sbb jawatan presiden aku,KPI ke audit ke apa ke aku tak kisahlah.Masalahnya kita student.Akademik comes first.Kelab kemudian.Apa nak dikejar sgt program.Program byk2 yg dtg org yg sama ataupun 20-30 org je apa guna?Belajar jadi professional atas kesedaran masing-masing.Pencapaian masing-masing yg boleh dibanggakan.Semua org nak buat yg terbaik.Tak perlu KPI.Kalau KPI turun jadi apa pulak lepas tu?

Itu je yg aku nak cakap walaupun byk lagi.Aku sengaja serang peribadi dia sebab nak bagi dia fikir siapa dia dan mungkin dia terlupa siapa dia dan di mana dia dulu.Comfort zone yg telah dirampas.Jadi pesanan aku untuk dia:get a life!

Dan akhir sekali.Bro,Man U 1-Chelsea 0.Haha.

Anonymous said...

aih...
terasa sgt ke tak terpilih jd fasi kali nih???
cubalah cermin diri tu dulu... jgn la ingat awak tu perfect sgt... kalau sekadar nak kipas2 dan jadi fasi tu, aku rasa baik lupakan niat tak ikhlas tu...
sbg fasi, selain point2 yg telah diutarakan di atas, aku rasa niat yg suci sgt penting... kalau dtg sekadar nak glamer dan cantikkan resume, then baik lupakan..
satu lagi, kalau jadi fasi sbb nak pasang geng, baik tak payah... buat apa nak berpuak?? pergi clubbing dan buat benda yg dilarang agama???

selain itu, aku setuju gak dgn satu pandangan dr..(aku lupa sape..malas nk browse ).. ada sesetengah fasi tu... bila interview.. fuh.. bukan main lagi.. aku boleh ni aku boleh tu.. no hal keje bawah tekanan..mcm2... tp bila dah terpilih tu, mulalah ragam2 tu... mcm syaitan !!! bukan je fasi baru... fasi yg lama pun ada mcm tu... nih semua org tak sedar diri la.. ingat dia tu hebat sgt... padahal, membawa mslh besar dan mencacatkan organisasi...

pasal pemilihan tu, aku no comment.. kalau tak terpilih tu, cuba la fikir2kan kelemahan yg ada tu.. memang tidak dinafikan, yg terpilih tu pun, bukannya perfect sgt.. tp mungkin mrk nih golongan yg lebih bertuah...

pasal results, aku rasa agak penting la... kalau dah lama kat uniten nih, result spt 1.50 nih memang tak layak n tak patut jd fasi la... lebih2 lagi kalo org tu pandai2 je pegi nasihat org study tp dia sendiri hampeh... lagi satu..kalau nak guna reason busy berpersatuan n berkelab dan result teruk, memang lame excuses... dah besar pjg nih, pandai2lah manage masa... tak cakap pula result teruk sbb suka menyibuk benda yg tak patut dan buat benda yg bukan2 dan remeh-temeh...

baikla... rasanya dah cukup...

Anonymous said...

yg pasal pointer tue...saya highlightkan sbb ade sebut pasal pemimpin n fasilitator....

spt yg kite sume tahu, pointer merupakan perkara asas dlm pemilihan FASI...interview, utk panel2 kenal kriteria yg ade pada diri kite...so, kalo x dpt jadik fasi tue maybe sbb pointer x brape memberansangkan....mmg la hampir sume yg jadi fasi, pointer pon x gempak mane tp sekurang2 nyer mereka akur n bangga dgn pointer yg mereka ade... ape yg sy nmpk, sifat merendah diri ttp ade di dlm diri mereka...sy bangga tgk saudara yusz sbb dia tahu ape itu erti kata seorang fasilitator....

apelah yg menghampakan sgt kalo x dpt jadi fasi pada sesi ini...mungkin XDE REZEKI...or mungkin X LAYAK...or mungkin X SESUAI...anda sendiri jek yg tau... nape en khateb menyuarakan isu ini...en khateb malu ke x dpt jadik fasi sbb inilah pertama kali nyer saya dgr luahan yg bodoh sbb x dpt jadik fasi...minta maaf la, tp mmg bodo ler sbb suarakan mende nie...

yeah lastly..nak sentuh cket pasal pemilihan organisasi fasi...setahu saya lah...yang berkuasa utk memilih adalah PIHAK HEP...so kalo org tue terpilih sbb dia berkelayakan n sesuai utk pegang amanah n tanggungjawab tue... yg dpt jadik fasi skrang nie pon, sbb kelayakan n kepercayaan dpd PIHAK HEP...so sape yg x dpt tue, pepaham sendiri la...bkn nak kate anda tidak dipercayai atau tidak berkelayakan...anda jek yg tahu... mcm nie je la, cuba anda bgn dari komputer anda nie...pergi cari cermin, tenung btul2...apa yg anda lihat?? bole sy tau ape yg anda nmpk??

Anonymous said...

sy nak quote Raj..

pasal yg quo tue...kene pepaham ler...mane2 organisasi pon mesti ade...amek cth, kalo nak minta keje...igt company tue bodo2 jek nak amik 100% fresh graduate...mesti dia nak yg dah ade exp at least 1-3 years...so u know rite...kalo x, watpe la si Donald Trump yg kaya tue pon dok tapis org utk di amek keje.. pikir2kanlah...

Anonymous said...

salam,

macam ni la, aku terangkan skit psl pemilihan fasi tu,

firstly memang kena g interview,
pastu msa interview tu la dinilai peribadi seseorang tu.....
firstly mmg akan tengok dari segi pointer sbb tu adalah syarat pertama TETAPI, demi untuk melatih, membentuk dan juga mmberi peluang kepada pelapis2 baru utk menjadi fasi, maka sebahagian org2 yang berpengalaman ini akan diambil juga. walaubagaimanapun, kalangan mereka ini hanyalah mewakili 20-30% sahaja daripada jumlah fasi untuk setiap pengambilan. jangan ingat jadi fasi ni sesuatu keje yang mudah. selepas tu akan di tengok pula dari segi pengalaman sebelum ini. dan tidak lupa juga, keadaan anda ketika di interview tu juga akan dinilai.....so totalnya akan dijumlahkan, dan hanya mereka2 yang melepasi par yang ditetapkan sahaja akan diambil untuk menjadi fasi....

so klau nak tau lebih lanjut, rerajinla bertanya dan jugak datang kat HEP tu......
jangan jadi katak bawah tempurung tapi jadi macam tin kosong yang bising tapi hampeh.....

Anonymous said...

Assalamualaikum.

Kadangkala apabila dilihat cara kita memberi reaksi, membalas comment, sekaligus dapat menunjukkan tahap kematangan seseorang.
Dan tahap kematangan itulah yg menunjukkan benar atau tidak apa yg diperkatakan.Perlu atau tidak kita terima pandangan mereka 100%.
Tidak perlu melatah atau berkata melampaui batas jika apa yg diperkatakan tidak benar.
"siapa makan cili dia terasa pedas bukan"

Tiada pihak yg baik/jahat.
Hanya 2 pihak yg berlainan perspektif, cuba mempertahankan pendirian masing2.

Bukan utk mempertahankan sesiapa, tetapi jika anda melihat comment ke3 dari brother gemuk V:
"Saya tidak memohon pun kepada yang berkenaan utk menjadi fasi kali ini"

*sila btulkn la yer kalo saya trsalah tafsir/baca/etc.

Tapi brother gemuk V tetap di'flame' post kerana tidak berpuas ati tidak dpt dipilih utk fasi sesi kali ni.

Kenapa perlu kita serang perkara peribadi sedangkn bnde ini boleh diselesaikan dgn cara baik?
Mungkin ada perkara2 lepas yg burk brlaku antara individu2 trbabit tapi jikalaulah ad bnde yg xpuas ati, saya rase xprlulah kita campur adukkan bnde personal yg tiada kaitan dgn apa yg dibincangkn.

Yang baca ni pn bkn geng2 trtntu saja yg tahu baik buruk seseorang, tapi student lain pn baca.
Pihak staf pn baca.
Maka faham2 la sendiri.

Xperlu melatah/mengarut/bermadah melampaui batas jika apa yg diperkatakan tidak benar bukan.
Lagi skali,
"siapa makan cili dia terasa pedas"


Assalamualaikum.

Hanafedora said...

giler la korang ni gaduh2..haha opss sorry nk sebuk jugak..kalau dh kuar uniten nnti korang akan rase bergaduh sebab bende adalah bodoh..haha there's more to life..believe me..

KHATEEB said...

Apalah korang semua ni...gaduh cm nk rak...aku xnak mention name sesape,tp sndiri mau igt la...ini tmpat utk bertukar2 idea dan mengembangkan akal pemikiran..bkn tmpt utk memuaskan emosi msg2 mlalui percakaran mulut..pape pn tahniah diucapkan skali lg krn mewujudkan ruangan ini khas utk pljr uniten bagi membincangkan isu-isu yg berlegar2 difikiran mereka.

Anonymous said...

bukan nak melatah ke pe,
cuma kenapa isu ni perlu dibangkitkan setelah "beliau" tidak menjadi fasi utk kali ini?
kenapa tidak masa sesi lepas or pada ketika post mortem selepas orientasi?
sedangkan pada ketika itu, terdapat ramai pegawai yang berkaitan dengan pemilihan fasi ni ada dan boleh bertanya kepada mereka.....post mortem tu diadakan utk tau masalah, persoalan dan juga feedback dari semua org....bukan saja2 diadakan semata-mata nak borak kosong....

lagipun, persoalan tersebut mengenai kriteria pemilihan fasi tersebut, "beliau" sendiri telah maklum semasa "beliau" sering turun naik HEP. lagi ramai org bleh bertanya, hampir semua panel yg terlibat ada disitu. kenapa perlu bangkitkan hal ini di dalam blog ini? kenapa mesti sekarang? kenapa mesti setelah kononnya beliau ingin cuci tangan or dalam erti kata lain kononnya ingin beri peluang kepada muka-muka baru?

bukan beliau xleh bertanya pun dgn pegawai2 HEP tu.....siap bleh tunjuk lagi marks penilaian setelah interview......persoalan yang paling penting, sesuai ke medium blog ini utk dibangkitkan hal-hal seperti ini yang boleh mengguris byk hati yang terlibat dan bersusah payah tanpa mengharapkan balasan sesen pun?

Anonymous said...

Assalamualaikum.
Skali lagi,
"Saya tidak memohon pun kepada yang berkenaan utk menjadi fasi kali ini"
skali lagi dipetik dari comment brother gemuk V.
Saya rasa kita dh boleh hentikan tanggapan entri trsebut dipost atas sebab itu.

Kedua,
"kenapa perlu bangkitkan hal ini di dalam blog ini? kenapa mesti sekarang? kenapa mesti setelah kononnya beliau ingin cuci tangan or dalam erti kata lain kononnya ingin beri peluang kepada muka-muka baru?"
Kadangkala bila kita sudah keluar dari sesuatu sistem, kita akan dapat lihat sistem itu dari sudut pandangan org luar.
Apabila kita diberi kuasa dan berada di dalam sesuatu sistem,
kita hanya nampak dari dalam,
kadangkala kita cenderung untuk salah gunakan kuasa trsebut utk kepentingan peribadi walaupun hny kecik/sikit.
Cthnya gunakan kuasa utk kepentingan peribadi kerana nakkan setiausaha cantik sehingga sanggup menyelewengkan kuasa demokrasi/voting dlm pemilihan jawatankuasa tinggi YG dipilih oleh ahli kelab sendiri.
Situasi ni sama skali xubah seperti FAM dan org ramai.
FAM asyik pertahankn pendirian,pertahankn diri mereka tiada apa yg salah dlm sistem mereka walhal org ramai sdh mula jemu dgn sistem FAM yg umpamakan pemimpin dinosaur.
Pendek kata cuba bawa diri kita di luar sistem yg dibincangkn.


ketiga,
"persoalan yang paling penting, sesuai ke medium blog ini utk dibangkitkan hal-hal seperti ini yang boleh mengguris byk hati yang terlibat dan bersusah payah tanpa mengharapkan balasan sesen pun?"

Sesuai atau tidak bukan menjadi persoalan.
Tetapi cara kita mengendalikannya yg menjadi persoalan.
Ya, mungkin saudara atau pihak lain akan terguris kerana dianggap sedemikian tapi bkn mnjadi tanggungjawab saudara utk bw bincang, betulkn tanggapan org dgn cara baik?
Melainkan jikalau saudara terguris kerana apa yg dikatakan betul2 'hit the spot'.

Tunjukkan yg kita ni pelajar UNITEN yg beretika sedang berbincang, bukan persengketaan dalaman beberapa insan yg tdk puas ati satu sama lain.

Skali lagi diigtkn, yg baca ni bkn geng2 trtentu.
Pihak student lain pn baca.
Pihak staf pn baca.

Assalamualaikum.

Anonymous said...

Salam,

“Skali lagi,
"Saya tidak memohon pun kepada yang berkenaan utk menjadi fasi kali ini"
skali lagi dipetik dari comment brother gemuk V.
Saya rasa kita dh boleh hentikan tanggapan entri trsebut dipost atas sebab itu.”

Kenyataan yang sebenarnya, beliau sama sekali TIDAK TERPILIH utk menjadi fasi. Bukan tidak memohon pun. Sebabnya, mcm yang saya katakan, pemilihan fasi untuk nov intake adalah berdasarkan daripada senarai fasi pada jun intake yang mana dari senarai tersebut telah dinilai balik oleh panel berdasarkan pemerhatian yang telah dilakukan PADA dan KETIKA orientasi jun intake. So, yang mana dirasakan layak dan berkaliber serta sesuai, akan dipilih utk disenarai pendek. Selepas itu, mereka akan menalifon dan bertanya sama ada yang disenarai pendek itu sanggup atau tidak utk menjadi fasi pada nov intake ini……..so harap dah paham ek…..mana lagi boleh percaya? Kenyataan 1 org yang memutarbelitkan cerita or kenyataan hampir 15 org yang paham situasi tersebut serta tau hakikat yang sebenarnya?

“Kedua,
"kenapa perlu bangkitkan hal ini di dalam blog ini? kenapa mesti sekarang? kenapa mesti setelah kononnya beliau ingin cuci tangan or dalam erti kata lain kononnya ingin beri peluang kepada muka-muka baru?"
Kadangkala bila kita sudah keluar dari sesuatu sistem, kita akan dapat lihat sistem itu dari sudut pandangan org luar.
Apabila kita diberi kuasa dan berada di dalam sesuatu sistem,
kita hanya nampak dari dalam,
kadangkala kita cenderung untuk salah gunakan kuasa trsebut utk kepentingan peribadi walaupun hny kecik/sikit.
Cthnya gunakan kuasa utk kepentingan peribadi kerana nakkan setiausaha cantik sehingga sanggup menyelewengkan kuasa demokrasi/voting dlm pemilihan jawatankuasa tinggi YG dipilih oleh ahli kelab sendiri.
Situasi ni sama skali xubah seperti FAM dan org ramai.
FAM asyik pertahankn pendirian,pertahankn diri mereka tiada apa yg salah dlm sistem mereka walhal org ramai sdh mula jemu dgn sistem FAM yg umpamakan pemimpin dinosaur.
Pendek kata cuba bawa diri kita di luar sistem yg dibincangkn.”

Memang lumrahnya akan berlaku macam itu. Setelah keluar baru kita perasan hakikat tersebut. AKAN TETAPI, saya percaya yang saudara moderator adalah org yang bergaul dengan ramai org, sedikit sebanyak pun tahu tentang hal2 ini dari pandangan orang luar. NAMUN, mengapa tidak dibangkitkan ia kepada pihak atasan iaitu panel yang mana dikalangan panel2 tersebut adalah org2 yang telah biasa di jumpai? Kenapa mesti dibangkitkan dlm medium sebegini yang mana ramai orang boleh memberikan fakta2 yang tidak tepat dan juga memutarbelitkan fakta? (Maaf, saya bukan jenis orang yang suka memutarbelitkan fakta. Apa yang saya bgtau adalah dari pengalaman sy sendiri dan juga apa yang saya bertanya dikalangan panel2 yang terlibat). Bukan tidak pernah saya dihampiri oleh rakan-rakan yang sama batch dgn saya mahupun yang lebih muda bertanyakan tentang fasi ni. Tetapi setelah saya jelaskan dan juga bwk mereka berjumpa dgn panel2 terlibat, mereka paham dan tidak pula merungut. Walhal mereka itu adalah dari kalangan orang2 luar yang tidak pernah langsung terlibat dengan orientasi ini. Dan yang membuatkan saya lebih respek adalah, mereka itu dikalangan golongan yang non-bumi. So, klau mereka boleh buat sebegitu, mengapa pula hal2 ini mesti dibangkitkan oleh moderator pada medium ini seperti yang saya komen pada posting yang lepas?


ketiga,
"persoalan yang paling penting, sesuai ke medium blog ini utk dibangkitkan hal-hal seperti ini yang boleh mengguris byk hati yang terlibat dan bersusah payah tanpa mengharapkan balasan sesen pun?"

Sesuai atau tidak bukan menjadi persoalan.
Tetapi cara kita mengendalikannya yg menjadi persoalan.
Ya, mungkin saudara atau pihak lain akan terguris kerana dianggap sedemikian tapi bkn mnjadi tanggungjawab saudara utk bw bincang, betulkn tanggapan org dgn cara baik?
Melainkan jikalau saudara terguris kerana apa yg dikatakan betul2 'hit the spot'.

Tunjukkan yg kita ni pelajar UNITEN yg beretika sedang berbincang, bukan persengketaan dalaman beberapa insan yg tdk puas ati satu sama lain.

Skali lagi diigtkn, yg baca ni bkn geng2 trtentu.
Pihak student lain pn baca.
Pihak staf pn baca.

Pernah tak anda terkena seperti kami? Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
Di sebabkan pihak moderator yang selama ini dianggap boleh diharap, tetapi pada akhirnya berpaling tadah dan juga membuat post entri seperti ini. Apa yang anda rasa? Kami tidak mempunyai masalah pun sekiranya beliau ingin berbincang mengenai apa yang beliau nampak TETAPI sekali lagi saya ingin bertanya, wajar ke perkara ini diletakkan disini? Sehingga mengguris hati banyak pihak? Saya tidak pernah terguris pun sekiranya teguran itu dilakukan dengan cara yang betul dan juga dikendalikan dengan cara yang betul. Mengapa beliau mesti menjadikan blog ini sebagai medium untuk membangkitkan segala persoalan sedangkan segala jawapannya telah beliau tahu dan juga boleh ditanya dan dibawa berbincang dengan panel-panel yang terlibat? Yang mana selama ini beliau boleh melepak sehingga ½ hari dibilik-bilik panel tersebut dan juga berborak dengan mereka seperti kawan-kawan biasa?

Memang yang baca ni bukan geng-geng tertentu, tetapi, dengan cara beliau ni la akan menyebabkan semua orang akan bersangka buruk pada pihak yang tidak bersalah. Wajar ke?

Anonymous said...

Kepada saudara Raj...

Ya,saya sebenarnya mengajukan perkara diatas kepada pihak pengurusan UNITEN,Saya mmg ingin perkara ini dijelaskan oleh pihak HEP UNITEN,selama ini saya tidak mengajukan persoalan ini kepada pelajar2 yg terlibat,

Perkara berkenaan dengan polisi pemilihan sudah nyata milik HEP,saya agk terkejut wakil dari kalangan pelajar bersuara lantang dlm isu ini.

Saya sememangnya menggalakkan perkara seperti ini berlaku,jelas lah melalui post ini,pelajar kita mempunyai perasaan sayangkan UNITEN kita,dan mereka boleh bersuara membangkitkan idea2 mereka,diharapkan UnitenDaily dapat menjadi sumber inspirasi kebangkitan intelektual,sebuha revolusi budaya,membentuk generasi yg kritis di UNITEN.

Kepada semua pembaca blog...Ya,saya tegaskan disini saya masih menunggu jawapan dari Pihak HEP.....hanya mereka yang berkuasa memilih dan menetapkan standard itu.

Anda sekalian dah besar...saya pun dah tua,peoples make mistakes,saya tak pernah serang peribadi seseorang wahai rakan2 sekalian,saya tak pernah nak korek citer2 lama,kan semua persoalan di entri tersebut khas utk HEP,aduh..kalian2 sekalian....anda nak serang serang lar....apa yg saya wat,saya mengaku,kenapa nak malu,saya tak ada ikatan dengan mana2 afiliasi...so..jikalau anda tegas menghentam mana individu2 yang berkenaan,maafkan saya itu bukan matang nama nya,khateeb matang,so..kita jelaskan lar...ini medium berbincang....

Polisi saya di UnitenDaily...be kreatif,voice up,write anything you want.....sebab saya tak salah....Hahahaha...jom kawan2 meriahkan unitendaily

-pelajar yg gemuk V-

Anonymous said...

kepada budak nakal...

saya sememangnya mengetahui jawapannya....hehehe..tapi pelajar2 UNITEN tidak tahu mengenainya...apabila UnitenDaily diwujudkan,saya telah mendevoteekan diri saya utk menjadi reporter,saya rasa pelajar2 Uniten kita:

1)tidak diberikan peluang utk memajukan diri
2)tidak diberikan info-info yang lengkap
3)tiada medium utk menyuarakan padangan bernas dan idea2 kerana saluran yg ada tidak dpt di utilisekan secara baik.

-pelajar yg gemuk V-

The Moderator said...

Perhatian kepada semua:

BLOG INI TELAH DIKETAHUI KEWUJUDANNYA OLEH PENGURUSAN TERTINGGI UNITEN DAN PENGURUSAN KELAB/PERSATUAN DAN MPP.

JIKALAU BLOG INI AKAN MENYEBABKAN PERSELISIHAN FAHAM,MEREKA AKAN MENUTUPNYA DARI UNITEN.TETAPI MEREKA MEMBIARKAN,KERANA MEREKA FAHAM DAN MATANG,INI ADALAH SALURAN YANG BAIK DAN RELIABLE BAGI MEREKA UTK MENADAPAT FEEDBACK DARI PELAJAR2 UNITEN.

SAYA SERONOK MENDENGAR KENYATAAN ITU,INILAH LAMPU HIJAU UTK KITA BEBAS BERKARYA,MEMBINCANGAKAN SESUATU ISU2 BERKENAAN UNITEN KITA.

SAYA MENYERU KEPADA SEMUA PEMBACA BLOG,AGAR KOMENTAR-KOMENTAR YANG DISIARKAN BERNAS,INTELLEKTUAL,BERSIH AGAR PIHAK PENGURUSAN TAHU ISI HATI KITA.

SAYA INGIN MENYERU PELAJAR2 SEKALIAN AGAR DAPAT MEYALURKAN BERITA-BERITA DAN ISU2 BARU UTK KITA SIARKAN DAN BINCANGKAN...

SILA EMAILKAN ARTIKEL ANDA DI speakup.admin@gmail.com

ANDA NAK SOKONG PELAJAR,TULIS,ANDA NAK SOKONG PENGURUSAN UNITEN TULIS,ANDA NAK SOKONG INDIVIDU TULIS(TAPI BERAGAKLAH),ANDA NAK KOMEN PASAL MAKANAN UPTEN,TULIS...SEMUA AKAN DISIARKAN..

moderator

Anonymous said...

"kepada budak nakal...

saya sememangnya mengetahui jawapannya....hehehe..tapi pelajar2 UNITEN tidak tahu mengenainya...apabila UnitenDaily diwujudkan,saya telah mendevoteekan diri saya utk menjadi reporter,saya rasa pelajar2 Uniten kita:

1)tidak diberikan peluang utk memajukan diri
2)tidak diberikan info-info yang lengkap
3)tiada medium utk menyuarakan padangan bernas dan idea2 kerana saluran yg ada tidak dpt di utilisekan secara baik."

pernah x terfikir kenapa pelajar UNITEN ni jarang ambil tau or melibatkan aktiviti dalam kelab?
sedangkan bermacam-macam cara telah dilakukan. baik dengan email, poster, flyers, dan banyak cara lagi. satu kesimpulan yang aku boleh buat secara umum, mereka tidak ambil peduli pun TETAPI, mereka lebih senang keluar ketika abis kelas, xambil peduli apa yang berlaku disekeliling dan juga bila sesuatu isu itu timbul, golongan inilah yang paling banyak melatah umpama tin kosong yang hanya bising dengan kuat tetapi tidak membawa apa-apa erti. jika tidak, masakan email tentang pengambilan tiket exam telah lama diedarkan TETAPI masih ada yang berpusu-pusu mengambilnya pada saat2 akhir sehingga menyebabkan beberapa peperiksaan akhir yang lepas terpaksa di tangguhkan dan dibuat di kelas2 lain selain di library dan juga MPH? alasan mereka, sibuk study. pada aku, itu alasan lapuk. xkanla korg study smpai lupa makan, minum, tido or nak ambil tau hal-hal semasa yang penting sebagai status korang sebagai student?

pada aku, tidak diberikan peluang untuk memajukan diri tu xleh dipakai. sebabnya, ini universiti. bukan zaman sekolah yang memerlukan hangpa semua kena suap pakai sudu lagi. zaman universiti ni merupakan zaman peralihan bagi menghadapi dunia luar yang lebih mencabar. klau setakat semua pun nak disuap, sampai bila nak maju?
zaman sekarang bukan macam zaman dulu yang mana boleh bagi can. zaman sekarang ni lebih banyak penindasan hatta oleh saudara mara sendiri pun. "kau lemah, kau kena tindas!"."kau xberusaha, maka kau akan ketinggalan." so xpayahla nak mengharapkan segalanya tu mesti deberi melainkan ianya benar-benar penting dan boleh membawa musibah.

"tidak diberikan info-info yang lengkap."

mana pergi budi bahasa kita sebagai rakyat malaysia untuk bertanya sekiranya tidak faham?
bukan aku nak backup sesiapa, tapi apa yang aku nampak, sekarang ni, bila dapat info yang kurang lengkap ke pe, masing2 terjah macam org xde adab kat org yang sepatutnya. klau still kena bambu pun, disebabkan sikap wat keje last minit n xnak ambil tau. sikap yang mcm ni la yang menyebabkan "org kita" ni susah nak maju.


just my 0.000000000000000000001 cent

Anonymous said...

Assalamualaikum..
pertama,
"pada aku, tidak diberikan peluang untuk memajukan diri tu xleh dipakai. sebabnya, ini universiti. bukan zaman sekolah yang memerlukan hangpa semua kena suap pakai sudu lagi"

Saya setuju dgn kata2 saudara tersebut. Kita semua dh besar. Pandai2 la cari pluang sndiri.

kedua,
"zaman sekarang bukan macam zaman dulu yang mana boleh bagi can. zaman sekarang ni lebih banyak penindasan hatta oleh saudara mara sendiri pun. "kau lemah, kau kena tindas!"."kau xberusaha, maka kau akan ketinggalan." "

Yang ni saya paling tidak setuju. Atau dlm bahasa kurang sopan, saya paling pantang dgn org brkonsepkn "kau lemah, get lost,kau kena tindas,kau xlayak".
'Mercy is for the weakness.'
It is up to the those wif power not to get corrupted and do what they can to protect the weak.

Ya, ko xbrusaha, ko xdpt peluang.
Tapi kdgkala, mmg lumrah manusia, emotion-oriented tetap ada dlm sesuatu pentadbiran.
Semata2 nk dptkn agenda sendiri sehingga sanggup gunakan kuasa utk ubah sesuatu.
'Kadangkala bnde2 cmtu atau sistem 'kroni' ni la yg buatkn yg dh byk berusaha xdpt, yg kurang brusaha dpt sbb mereka yg brkuasa nkkn org2 trtntu dgn gunakan kuasa mereka.'
Sbb tu kadangkala 'org kita' bak kata budak nakal susah nak maju.
Attitude sebeginilah yg akan jatuhkan kredibiliti seseorang pemimpin dan diri seseorang itu.


ketiga,
"pernah x terfikir kenapa pelajar UNITEN ni jarang ambil tau or melibatkan aktiviti dalam kelab?
sedangkan bermacam-macam cara telah dilakukan. baik dengan email, poster, flyers, dan banyak cara lagi. satu kesimpulan yang aku boleh buat secara umum, mereka tidak ambil peduli pun TETAPI, mereka lebih senang keluar ketika abis kelas, xambil peduli apa yang berlaku disekeliling dan juga bila sesuatu isu itu timbul, golongan inilah yang paling banyak melatah umpama tin kosong yang hanya bising dengan kuat tetapi tidak membawa apa-apa erti."

Macam ni la, kita umpamakan seorang ibu dgn 6 anak.
Kelima2 anaknya berjaya tapi seorang anaknya tidak berjaya.
Ibunya menyalahkn anaknya yg sorang ni kerana tidak brjaya disebbkn xikut nasihat,main,etc.

Bagaimana pula jika 5 anaknya tidak berjaya dlm hidup dan hanya seorang shj yg berjaya?
Wajarkah si ibu menyalahkan lima anaknya kerana xikut nasihat atau mungkin,MUNGKIN ibu trsebut tidak mendidik anak2nya dgn baik?

Berbalik kpd persoalan, kenapa pelajar kita xambil tahu?
Saudara tahu yg pelajar kita xambil tahu, atau mungkin tidak berminat?
Xambil tahu atau xminat?
Cuba bw diri keluar dari sistem dan pandang dari sudut pandangan dari luar.
Cuba kita jgn menyalahkn pelajar kita, tapi kita lihat diri kita sebagai peneraju kelab, apa yg dh kita lakukn?
Kenapa mereka seolah tidak berminat dgn aktiviti2 kelab?
Jika hny xsmpai 20% pelajar yg sertai aktiviti2 kelab, wajarkh kita menuding jari ke arah hmpir smua pelajar uniten tidak brminat sertai,
atau mungkin,MUNGKIN apa yg kita lakukan tidak kena caranya.

Akhir skali,
saya xmerasakan entri yg dipost oleh saudara brader gemuk V ni sesuatu yg berpaling tadah ataupn bertemakn 'Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.'
Kerana apa yg dipost adalah persoalan, bukan fakta, bukan tuduhan melulu, tetapi hny persoalan.
Ya dgn terus membawa ke pihak atasan dapatlah diselesaikn persoalan2 saudara brader gemuk V ni.
Tapi bagaimana dgn persoalan pelajar lain yg sama dgn brader gemuk V?
Ini hanya medium, umpama akhbar milik UNITEN yg bincang,debatkn isu2 semasa.
Maka kita debatlah dgn cara sihat.
Saya rasa pihak staf pn xmerasakn entri ini dianggap menjejaskn imej sesape.
Mungkin saya salah, mungkin tidak.
Kita blh tny pd pihak staf yg mmbaca entri ini sndiri.

Xusahlah bermadah melampaui batas kerana tiada apa tuduhan dilakukan.Hanya persoalan.

Assalamualaikum.

Anonymous said...

lame gler tak bukak, ada isu best rupanya.

herm...

seperti ramai yang agak emosi dan membuat serangan personal.

pemilihan fasi, aku pun tak pasti jugak apa sebenarnya kriteria pemilihan fasi, melalui pointer, individu, pengalaman, ataupun melalui pintu belakang.

dan dari cerita2 yang boleh dipercayai, yang memilih fasi bukanlah terdiri daripada 'panel-panel', tetapi 'panel' sahaja (sedikit penegasan kepada singulariti). tetapi aku bukan nak meragui kredibiliti panel tersebut, tidak sama sekali.tetapi, aku tak tahulah samada 'panel' tersebut "dibantu" oleh beberapa orang lain ataupun tidak dalam evaluasi untuk memilih fasi-fasi bagi kemasukan november.

tertarik jugak aku dengan kenyataan kenapa isu ini dibangkitkan sekarang? bagi aku, kalau bukan sekarang, bila lagi? barangkali masa yang dipilih itu salah (tapi rasanya atas sebab individu, bukan masa itu dibangkitkan). dan dari isu ini, ramai yang agak terguris hati(sekadar meminjam ayat komentar di atas) lalu mengeluarkan komentar-komentar yang menyerang peribadi penghantar artikel. tertanya aku, hai, terasa ke?, kalau tak terasa kenapa melenting? kenapa terus menyerang individu sedangkan perkara ini kita boleh lihat daripada sudut yang lebih luas.

kadangkala kita tahu tentang satu perkara, tetapi kita cuma tahu melalui pemahaman kita saja. kita nak jugak tahu pendapat orang lain berdasarkan pemahaman mereka.

isu pelajar tak ambil kisah pasal aktiviti kelab/persatuan di UNITEN. bagi aku itu satu isu yang tidak akan habis. aku setuju dengan kenyataan anon di atas, pemimpin/peneraju kelab harus melihat kembali bagaimana cara mereka menarik perhatian pelajar, juga cara untuk membuat pelajar sentiasa berminat untuk mengikuti aktiviti. bagi aku, blog ini merupakan satu medium yang baik untuk pelajar tahu apa yang sedang berlaku di uniten dan juga sebagai ruang untuk mereka memberi pendapat, pandangan masing masing.

Anonymous said...

salam tuk semua...
topik ni da jadi makin panas aku tgk..emmm...pendapat aku,klu msng2 nk nk bercakap pasal pendirian masing2,lagi baek kite dok semeja n bincang pasal bnde ni...klu meting leh wat berjam jam,xkan klu nk bncang psl bnde ni pon xle kot..

betulkan yg mane silap,pertingkatkan yg mane betul..

jgn la sampai ade perhimpunan "bersih" kat uniten ni ek...


permulaan persahabatan,bermula dengan satu senyuman dan berjabat tangan...

jangan lah di sebabkan perkara sebesar "Zarah",akan menyebabkan berlakunya "radio karat" dan seterusnya akan merosakkan "menara" yang kita bina selama ini

bak kate Tan Sri P.ramlee(allahyarham)
"sedangkan lidah lagitergigit"

akhir sekali dari aku..
"jangan ditanya pada awan, kenapa mendung dilangit,
tapi tanya pada hati dimana, kejayaan menanti"

Unknown said...

hangat... hangat... hangat... tu jerk yang mampu aku katakan hehehe...

chill bro and sis.... xde saper yang melatah disini... niat tu dah betul tapi aku rasa faktor masa dan 'orang' yang mengetengahkan topik ni menyebabkan berlakunyer serangan peribadi... tapi pernah dengar kan peribahasa "jika tiada angin masakan pokok bergoyang"... x sebelah maner2 pihak .. kiter apply peribahasa ni pada dua-dua belah pihak... tak faham?? aku cuba bagi pandangan ataupun pendapat...

pihak pencadang cuba menyuarakan satu isu yang dirasakan perlu untuk difikirkan.. ya memang betul kalau tak sekarang bila lagi tapi pada aku kenapa baru sekarang?? and i really meant it why now sedangkan melalui komen-komen yang sebelum ni aku baca ramai gak yang dah sedar akan permasalahan ni.. kenapa perlu tunggu??BACUL??takkan kot... kalo tak,pasti takde sorang pun yang berani nak menyuarakan LANGSUNG.... yelah kalau takde perkara yang silap masakan topik ini disuarakan...cuma mungkin masanyer tak sesuai... dan caranya tak betul... bagi sesetengah pihak yang membaca....

betulkan aku kalau aku salah... perkara ni dah melibatkan pihak tertinggi badan berkanun universiti kita... kalo setakat pendapat dari pelajar tu ataupun hanya pin-point pada pelajar mungkin dikira tak mengapa lagi... so kenapa tak minta penjelasan dari pihak tertinggi itu sendiri?? tak diberi peluang?? dah cuba ker?? jumpa seorang??ataupun hanya jumpa orang yang kamu baik dan akan memberi jawapan yang menyokong kamu... biler kita mahu pendapat untuk memperbaiki diri.. jangan sekadar dengar yang manis... ambik juga yang pahit tu.. muhasabah diri tu kan bagus.... ustaz aku cakap laaa... tak tau ustaz korang cakap ker tak...

pihak pembahas pula(yakni yang menentang dan dianggap penyerang) mungkin terasa hati dengan cara luahan yang dibuat... mungkin takde orang yang berdepan dengan mereka secara terang?? sebab aper??BACUL?? takkan kot... pelajar uniten tak sepatutnyer bacul.. komen yang aku baca bole tahan... dan mereka-mereka yang menyerang itu bukan laa tidak matang tapi macam yang pernah aku cakap dulu,secara psikologinyer manusia kalo tengah marah,ader sesetengah perkara yang jadi tak berapa nak sedap didengar... melenting... bukan tak tentu pasal tapi yelah unggun api kalo disimbah petrol,marak laa lagi... manusia kan.. atau lebih tepat lagi orang MELAYU.... darah pendekar ni pantang dicabar macam kisah tuah dan jebat,tapi kita sekarang zaman teknologi,zaman guna internet,guna blog,so tak tau laa kot2 hanya berani kat sini sajer kat meja perbincangan bisu seribu bahasa... adakan dulu perbincangan .. dan kita lihat hasilnyer... dan harap pihak pembahas bole keluarga fakta bukannyer auta... dan biler bercakap tentang pendapat neh ... satu perkara yang terlalu subjektif... xde saper yang akan menang atau kalah... lain laa kalau ada FAKTA yang menyokong... kemukakan fakta,kemudian kita bole berbicara... sebab apabila satu pendapat yang goyah tetapi lantang dan mendapat sokongan ramai maka si pemberi pendapat akan mengatakan bahawa dia yang betul... dan yang kurang mendapat sokongan akan dikatakan salah.... jadi citer pasal pendapat,nenek aku pun bole bagi tapi mungkin dier akan cakap ni masalah budak-budak kecik yang baru nak kenal dunia... ko nak marah nenek aku,marah laaa... itu pendapat dier,kalao nenek ko,nak marah jugak ker?pendapat nenek ko jugak... bukan laa niat aku nak berkasar tapi nak bincang,kita bincang betul2... adakan satu tarikh,tempat dan masa.... "argghhhh perkara remeh camni ni pun sampai nak bermeeting-meeting bagai... buat aper..." mungkin ayat tu yang akan keluar bila diajak berbincang... so saper yang takut?? orang yg bagi ayat camtu laa...

aku bagi PENDAPAT... kalau ada MPP UNITEN yang baca mungkin bukak sem kiter duduk dalam bilik meeting... ataupun buat macam di MPH bersama prof ghaz. kiter sembang terus... nak bertelagah ker.. pecah kepala ker punyer pasal sebab kata masing-masing dah matang kan... takkan sampai nak baling batu kot... kater pelajar uniten... uniten generate professional... malu wooo kalu kiter meeting ader yang berdarah kepala...(walhal aku tak ralat kalu benda ni berlaku).. buat laa hari sabtu malam ker... kalo aku bagi tarikh sekarang pun aku bukan mpp tapi kalau ader teringin gak aku join... nak tengok dan dengar apa yang akan berlaku... kalau agak tak cukup JEMPUT pihak HEP... ingat JEMPUT... bukan PANGGIL ... kater bahasa jiwa bangsa... so ikut adab laaa ... lain laa kalau ko skang belajar kat US... bole berpiket,bak kater livita honey 250... takkan nak buat perhimpunan "bersih" kat dalam kampus ni kot... korang dah banyak duit sangat ker nak tukar ke universiti lain... ini bukan institut berkonsepkan perundangan tapi ini institut kejuruteraan tersohor... tapi sekatat nak meluahkan rasa tak puas hati aku rasa tak salah tapi biarlah pada tempat dan cara yang betul.... jangan BACUL ... dan dengar laa dulu apa yang nak diperkatakan samada memang berlaku kecurangan etika ataupun hanya sekadar rasa bingung dari seorang anak kecil yang inginkan sesuatu dari hati....

secara jujurnya aku memang kagum dengan semua pendapat yang diberikan... ader yang menyokong.. ader yang disokong.. ader yang membantah... ader yang dibantah.. dan ader juga yang mendapat sambutan.. at least generasi kita ader kesedaran nak berbincang benda-benda macam dari takde langsung... aku teringat ayat seorang rakan aku... biler ber'blog' neh,we have to address not to impress.... but if we have the have the wrong address the letter wont arrived right... sori laa perumpamaan aku ni cam klaka sket tapi itukan PENDAPAT aku jerk... kalo nak fakta aku kene carik peristiwa bersejarah yang menyebabkan keluarnyer statement ini...

blog ni memang bagus sebagai satu medium untuk pelajar mengetahui aper yang berlaku dalam universiti kiter ini.. tapi jangan laa sampai student laen tergelak tengok anak-anak kecil bergaduh tentang perkara-perkara yang tak mahu dibincangkan secara dewasa... sebab tu laa makin ramai pelajar maleh nak amek port... takut nanti diorang kene berpendapat panjang lebar supaya dapat puaskan hati orang laen...

aku cuba untuk berbicara secara matang... "terasa pedas??" ya aku mengaku sebelum ni post aku agak melalut cam haram... tapi aku nak malu ker??tak salah rasanyer mengaku kesilapan sendiri... tak payahlaa aku pun nak tegakkan benang yang dah basah dengan air liur aku sendiri...

aper-aper pun kiter tengok jer laa berapa hari comment ni amek masa untuk bertambah... mungkin dengan ratio 5 komen sehari,10 komen seminggu atau 20 komen sejam.... tapi kat sini jela kan...?? :)

Anonymous said...

hurm... assalamualaikum...

agak panas topik kali ni.. tapi alangkah menariknya jikalau boleh dibuat satu conference face to face antare anda sume ni...

saje nak tanye...apekah akibat nye jikalau kita membincangkan segala "pekung" di blog yang boleh di ekses di serata mesia..tak masyarakat luar akan mengetahui segala2 perjalanan dan kucar kacir didlm uniten ke...lebih elok kiranye kalau kite wat server intranet yg hanya bleh di ekses di dlm uniten sahaje...

di ibaratkan dalam sesebuah keluarga..sume adik bradik buat satu blog menceritakan segala hal dalaman kuarga dan ibu bapa dia...wow... alangkah bangganya parent mereka...lolz

bukan sume orng profesional enaf tuk berdiskusi spt ni..masing2 tegas dgn pendirian masing2...sampai bile pon tak habis.

-newbie fonde-

Anonymous said...

ya teramat la hangat topik ini dibincangkan..bermacam-macam komen yang diutarakan..menarik memang menarik sekali topik ini..

tujuan saya memberi komen disini bukanlah untuk sebelah mana-mana pihak,saya hanya sekadar memberi pendapat saya sahaja sebagai pernah menjadi fasilitator yang berkhidmat sewaktu ketika dulu...

saya bercerita ini mengikut pengalaman saya menjadi fasi yang saya lalui..pernah menjadi fasi dua kali..yang pertama saya menjadi fasi saya mengikut procedure yang mesti dilalui iaitu mengambil borang fasi di HEP, mengisi time slot untuk di interview oleh pihak HEP dan semasa ini saya masih baru hendak memajukan diri sini..

yang kedua saya menjadi fasi pula masih saya mengikuti procedure yang sama..saya nampak ramai yang muka-muka baru yang ingin menjadi fasilitator,saya sekadar senyum dan berkata "good luck semua,harap anda terpilih"...tp orang yang menginterview untuk kali kedua ini berkata "awak ini orang lama,kalau saya tidak pilih awak sebagai fasi mcm mana?" dan saya hanya berkata "saya redha je encik,kalau tidak dapat pun tidak mengapalah"..akhirnya saya dipanggil untuk menjadi fasi yang kedua ini..

saya rasa bersyukur dan ini mungkin rezeki saya,kalau tidak dapat itu saya akan cuba untuk tahun yang akan datang..banyak lagikan persatuan/kelab lain yang membuat program fasilitator ini dan tidak perlulah pening2kan kepala..apabila saya membaca blog ini,baru saya tahu ada yang mengunakan jalan mudah selain mengikut procedure yang sebenar..bagi saya sememangnya tidak adil..tp saya tidak kisah ibarat macam kalau kita ambil exam tp meniru..orang lain belajar bersungguh2 nk score,yang meniru senang2 je score..best ke meniru?best ke itu bukan hasil kerja kita?minta maaf kalau ada yang terasa..dekat sini saya quote komen yang sebelumnya..

"Memang yang baca ni bukan geng-geng tertentu, tetapi, dengan cara beliau ni la akan menyebabkan semua orang akan bersangka buruk pada pihak yang tidak bersalah. Wajar ke?"

"Itu je yg aku nak cakap walaupun byk lagi.Aku sengaja serang peribadi dia sebab nak bagi dia fikir siapa dia dan mungkin dia terlupa siapa dia dan di mana dia dulu.Comfort zone yg telah dirampas.Jadi pesanan aku untuk dia:get a life!"

"Anda sekalian dah besar...saya pun dah tua,peoples make mistakes,saya tak pernah serang peribadi seseorang wahai rakan2 sekalian,saya tak pernah nak korek citer2 lama,kan semua persoalan di entri tersebut khas utk 'HEP',aduh..kalian2 sekalian....anda nak serang serang lar....apa yg saya wat,saya mengaku,kenapa nak malu,saya tak ada ikatan dengan mana2 afiliasi...so..jikalau anda tegas menghentam mana individu2 yang berkenaan,maafkan saya itu bukan matang nama nya,khateeb matang,so..kita jelaskan lar...ini medium berbincang...."

"Persoalannya....apakah kriteria dan code yang diguna pakai didalam pemilihan Fasilitator yang berkhidmat kepada UNITEN kita??? Saya ingin menyeru pihak2 yang berkenaan menerangkan kepada semua pembaca media ini persoalan yang saya timbulkan."

wahai kawan2.. tidak perlulah hendak gaduh2 pasal benda macam ini..entahlah saya pun pelik..saya sebagai orang baru pun hendak tahu pemilihan fasi ini..pihak2 yang berkenaan terangkanlah dengan cara yang berhemah bukan mengikut emosi..dekat sini boleh nampak orang lagi akan bersangka buruk dengan cara menjawab persoalan dengan emosi..peace bro!

assalamualaikum...

Anonymous said...

adeyh..
asal emosi-emosi nih...
macam nih ke mentaliti budak uniten?
sikit-sikit nak emoooi...nak serang peribadi la apa la.....
matang la sikit....
aku bukan nk sokong penulis blig nih sangat...
tp kita boleh nampak kematangan seseorang dengan tengok cara seseorang tuh luahkan pendapat~

so pendapat aku dalam ba pemilihan fasi nih mmg ptt la pihak yang berkenaan keluarkan apa syarat-syarat atau kriteria hendak jadi fasi kt uniten ni..

umum kita suma tahu yang bilangan fasi untuk setiap kemasukan terutamanya jun/july intake adalah melalui interview oleh pihak HEP, manakala pada november intake pemilihan adalah atas budi bicara HEP dengan nasihat KF..

hehehehe....apa yang panas sangat dengan topik ni sampai ade pihak-pihak yang emosional + melakuan serangan peribadi? hehehehe...bende simple je...so sesapa yang mmg tahu sistem nih berjalan macam mana sila la kongsikan bersama.....maybe untuk info bersama diantara kita....

tapi lebih baik jika pihak HEP boleh menerangkan prosedur mengenai pemilihn fasilitator...jika tidak ada keberatan untuk menjelaskan perkara ini..

p/s: orang ikot hati mati, ikot rasa binasa....sapa terasa nasib dia la.....wahahahahaha......my 20 kupang ja~

Anonymous said...

Salam....

Rakan-rakan sekalian...disini tempat kita utk berbual dan mengeluarkan idea2 kritis bagi menambahbaikkan apa yg kurang....

Terima kasih kepada yang memahami...saya mohon maaf jikalau post saya menyebabkan seseorang terpaksa menyerang peribadi individu2 lain...saya mohon maaf kepada semua.

Sudah nyata..ianya persoalan yg diajukan kepada pihak HEP,ada pelajar yang menjawab bagi pihak HEP,tahniah..anda sememangnya menyayangi UNITEN kita...

Saya tidak mahu menegakkan benang yang basah...saya pernah buat silap sebelum ini,post ini juga byk mengajar saya tentang kesilapan saya sebelum ini,kepada semua..saya memohon maaf....

Cukuplar kita bercakaran disini.tidak kemana obejektif UnitenDaily ini jikalau ianya digunakan utk menyerang indvidu...this is not blog...

mohon maaf semua atas apa yg terjadi tetapi topic ini akan diteruskan utk tatapan dan perbincangan bersama.

-pelajar yg gemuk V-

Anonymous said...

Quote :
"tapi lebih baik jika pihak HEP boleh menerangkan prosedur mengenai pemilihn fasilitator...jika tidak ada keberatan untuk menjelaskan perkara ini.."

Well....klau nak minta pihak HEP terangkan prosedur...lebih molek klau sape2 NAK TAU tu pegi lah kat HEP sane klau rasa kurang jelas...

Kan senang...lagi tepat dan jitu...
x payah nak bising2 kat sini. Tanya pada yang lebih pakar...
tak gitu?

selalunye....sape2 yg BTUL2 NAK JADI FASILITATOR itulah yg patut tanya sekiranya ade kemuskilan yang tercacak di benak fikiran org tu tentang kriteria pemilihan faci n seumpanya nyer...

Yg x nak jadi Faci...x payah nk bising2 kat sini....
korunk bukannye NAK SANGAT JADI FACI KLAU DIBERITAHU PUN...
LAIN LAH KLAU NAK JADI FASI BTUL2..

Sebabnye budaya budak2 uniten nie bukan suka nk beraktiviti atau dengan kata lain antisosial...
bagi mereka yg dah banyak join program....diorang lebih tahu ape sebenarnya yg berlaku....

yg x penah join program...pegilah join program untuk tau mcm mane segala koordinasi sesuatu program itu dijalankan...x perlu nk join program besar2@gempak2@canggihmanggih.... yg simple2 pun dah ok..contoh mcm mane nk handle booth....


Kan senang...mudah n easy...so x de nak flame maner2..

N klau rasa ANDA ada cadangan yg lebih bernas....better ler consult dgn pegawai HEP yg terlibat dalam mengkoordinasikan perjalanan...

klau korunk consult kat sini iaitu hanya diatas blog digital yang maya ini....tapi x bawa trus ke pihak sepatutnya.....sama je macam korunk bising2 n memekak....pastu x de inisiatif untuk jadikan perkara itu realiti....it nonsense....hanya kata2 yang indah2 je anda pandai reka..pandai memikat hati pembaca...tetapi pada hakikatnya....anda x berani nak jadikan ia formal di atas kertas keje dan dibentangkan kat NC@ Prof Gaz@Pihak HEP@ pihak2 yg sepatutnya...

what the point memekak kat sini....

last but not least....i dunt like to write sumthin that i cannot make it real....

hanya ibarat burung yg hanya pandai berkata2 ayat manis untuk memikat burung2 yg len atau manusia di muka bumi ini...pas dah penat..burung tu diam je...buat taik atas pokok.....

nie x de kena dgn sape2....
sekian....

Anonymous said...

Assalamualaikum..

"Sebabnye budaya budak2 uniten nie bukan suka nk beraktiviti atau dengan kata lain antisosial..."

Cuba kita sebagai peneraju kelab jgn menyalahkn para pelajar. Sikap mentaliti sebegini yg membuatkn para pelajar semakin menjauhkn diri daripada kelab.
Terang2an kita sudah tunjukkan tanggapan buruk kita terhadap mereka, bagaimana kita nk mengharapkn sesuatu yg baik dari mereka?
MasyaAllah..

Cubalah, gunakan situasi si ibu dan 6 anaknya.Wajarkah kita berkata sedemikian, apatah lagi jika kita seorang pemimpin, kita berkata kata2 sedemikian yg menjadi tatapan para pelajar itu sendiri.
Tolong, jgn hilangkn kredibiliti sbg pemimpin, wakil, etc.




"Yg x nak jadi Faci...x payah nk bising2 kat sini....
korunk bukannye NAK SANGAT JADI FACI KLAU DIBERITAHU PUN...
LAIN LAH KLAU NAK JADI FASI BTUL2.."

"what the point memekak kat sini....

last but not least....i dunt like to write sumthin that i cannot make it real...."

Mereka yg cuba memberi pendapat dianggap memekak.
Mereka yg cuba bertanya secara am dianggap memekak.
Mereka yg cuba berbincang dianggap memekak.
Seolah2 kebebasan utk bersuara diambil, kalau nk ckp,tny ap2, terus tny dkt org tu, jgn bising2.

Anda familiar dgn konsep forum?
Discussion?
Cuba anda layari mana2 forum online syarikat.
Sony,Squaresoft,Microsoft,Lowyat.
Ya, mereka akan membincangkn sesuatu secara am dlm forum.
Siapa mereka?
Mereka adalah para pengguna itu sendiri yg bincang mcm2 tanpa had.

Kemudian sesetengah isu yg diutarakan dibincang dlm meeting pihak atasan.
Segala maklum balas, keputusan disalur kmbali kpd pengguna forum.
Ada sesetengah isu walaupun sudah dibuat keputusan masih lagi dibincangkn dlm forum tersebut.
Ada yg pertikaikn,ada yg setuju.

Lumrah, tiada pihak yg baik/jahat.
Hanya 2 pihak yg berlainan pendapat.

Kita anggaplah blog ini brfungsi sebagai forum trsebut.

Dunt like write something that cannot make it real?

Bnde2 sprti ni kita xblh harapkn brlaku dlm ms singkat utk brlaku.
Anggaplah ap yg berlaku ni sbg satu phase kpd phase berikutnya.

Tujuan penulis menulis entri trsebut tiada pn unsur agresif atau menyerang mana2. Setahu sayalah, maafkn saya jika trsilap.
Tapi mengapa ad yg perlu brsikap agresif?
"api disimbah petrol makin marak lah apinya" (comment dari sape pn xigt dh.

Ape yg 'api'nya?
Ape 'petrol'nya?


Assalamualaikum.

Anonymous said...

hahahahahaha.....
bende alah blog ni pn nk pertikaikan...
sekarang zaman siber la oi....

bukak la minda tuh sikit...
asik nk stick ngn mindset kuno je dengan kata lain jangan jadi katak bawah tempurung....sekarang ni suma bnde boleh bincang secara siber..
ok pe kalo nk mempersoalkan sesuatu menggunakan medium blog/forum....
aku bkn la "otai" dalam berblog/forum....


tp dengan medium nih la kita lebih selesa untuk meluahkan apa yang tersirat + xpayah susah nk g cari orang...ade masa leh tulih.....sekarang suma orang bizi....bukan ada masa sangat nk dengar luahan kita ni....

bende super simple camni pon korang macam xleh nak handle....asik nk serang peribadi je manjang...

mana nye keterbukaan korang?
isu sensitif ke nih? ade racist? prejudis? tp kenapa komen korang suma macam memperlekehkan penulis entri? xberani nk berbincang? tak perlu secara ilmiah sgt pn...just bincang bnde alah ni elok-elok...

"berkata benarlah kamu walaupun kebenaran itu pahit"

-insan slumber-

Anonymous said...

quote dari insan slumber.....

"mana nye keterbukaan korang?
isu sensitif ke nih? ade racist? prejudis? tp kenapa komen korang suma macam memperlekehkan penulis entri? xberani nk berbincang? tak perlu secara ilmiah sgt pn...just bincang bnde alah ni elok-elok..."

masalahnya, siapa yang xnak berbincang? penulis entri ni sendiri yang TIDAK PERNAH berjumpa dengan mana2 pihak yang berkaitan untuk berbincang pasal hal ni....

balik-balik datang jumpa just tanya KENAPA TAK TERPILIH JADI FASI UTK NOV INTAKE NI......(ni aku dapat dari orang-orang kat HEP sendiri yang bgtau). so, siapa yang lagi tak terbuka minda? teknologi dicipta untuk menyenangkan kehidupan manusia, bukan digunakan sebagai medium untuk memporak-perandakan orang lain or sesuatu organisasi tu......

klau nak discuss secara ilmiah pun, kenapa xbuat satu perjumpaan secara terus dengan pihak-pihak yang dimaksudkan? dari buang masa melepak kat HEP tu tanpa wat pape, baik dia ddk berbincang secara telus dengan pihak-pihak yang terlibat. senang cite....selesai masalah pun kalu dia wat macam tu...bila dah berbincang tu, boleh la post balik apa hasil yang didapati tu secara terus-terang....jangan nak putar belit ayat sehingga menjadi ayat-ayat yang manis yang mampu memikat hati pembaca yang tidak mengetahui cerita sebenar sehingga menyebabkan perselisihan faham.

Anonymous said...

ex biro protokol...

Salam...Wah bukan main marah anda nie ngan saya...erm...perbincangan dengan pihak berkenaan ehh??

Ya..saya dah tanya pada HEP,sewaktu saya tanya dengan mereka,anda tiada,cmner nak wat??kredit takda nak panggil nada time tue...

Datang lepak HEP??Ya..saya datan sana..mereka semua kawan-kawan saya,saya menganggap semua staff kawan2 saya,salah ker saya melawat mereka??

Mengenai perkara ini??Yes..saya dah bincang dengan mereka...ada yang passing bola ke orang lain,pasal tamau jawab,so.....nanti jadi radio karat,wahahahha...

Marah sungguh kamu kan???Berkenaan dengan komentar yang manis,saya bertindak rasional dan tidak ingin mengeruhkan keadaan,Bagi saya keadaan semakin keruh dan panas dengan komentar2 panas yang menyerang peribadi....

Huhuhu...saya takkan defend diri saya..saya pun bley attact peribadi individu lain..tetapi dimanakah kewarasan dan rasionalisme dalam perbincangan??Jelas anda lebih suka keadaan yang panas,tensi dan tegang.

Saya mengagumi pendirian saudara ex biro protokol...alangkah bagusnya ketegasan ini dijadikan senjata ampuh menentang penindasan dan ketidakadilan di Kampus kita...

Saya takley nak halang anda bersuara...teruskanlah menembak saya,saya tada hak nak menghalang,teruskan menyerang peribadi individu lain nescaya ada yang akan berbuat demikian dengan anda di masa depan...

Thanks to all to deny,accept,debate,discuss,attact,defend in this topic..hope new topic in future we will have discussiob like this

-pelajar yg gemuk V-

Anonymous said...

MENGHAMPAKAN!!!!

itulah yang boleh digambarkan dengan fasi nov intake kali ini.bukan nak cakap ape,tapi kalo da ade 1 slot lepas camtu jerk langsung xde org jage freshie langsung ape kess????sori la jika saya menerjah anda semua secara mengejut tetapi ini lah realiti yang baru berlaku pagi tadi(jumaat,30 nov 2007).tiada langsung fasi yang bertugas menjaga pelajar pada pagi ini.(keadaan ini dapat dilihat di kelompok amanah.ilmu aku tak tau).hanya kelihatan 2 atau 3 saja fasi yang bertugas di sini.yang lain pegi mane???yer sy tau ini slot untuk kelompok.tapi siapa yang handle???ajk kelompok???adakah mereka telah diinformkan???then anda semua bole LEPAS TANGAN tentang ini dan memBEBASkan pelajar-pelajar dibawah jagaan anda ini???sori jika anda terase sgt2 dengan kenyataan sy ini kerana sy melihat perkara yang berlaku ini amat mengecewakan skali.tp kalo anda rase kenyataan sy ini melampau dan kurang ajar,kaji la semula kenapa sy kuarkan kenyataan ini.anda nak cakap anda penat???fine,sy terima jawapan anda.tp ingat la semula semasa anda diinterview dahulu(kalo yg pegi interview la.kalo yg pakai kabel besar tu xtau la plak)telah dinyatakan syarat2 fasi kalo tak silap sy adalah 1)dapat bekerja lebih masa 2)dapat bekerja di bawah apa saje keadaan.
so anda paham2 la sendiri kenapa saya memepertikaikan kelayakan anda.

well,nk cakap panjang lg pon tak guna sebab mende da lepas.juz nak luahkan perasaan je dengan apa yang terjadi.coment dkat atas-atas ni bukan maen lagi.cakap itu cakap ini.anda layak jadi fasi la.ade banyak pengalaman la dan macam-macam lagi....kepada yang terpilih melalui kabel-kabel besar itu ingatlah,sampai bile lagi anda nak jadik fasi dinasour ini???setiap semester anda nak jadik fasi??xnak kasik orang lain jadi fasi???faham-faham sendiri la...

sori again jika kenyataan saya ni menyakitkan mana-mana pihak(pasti akan menyakitkan pihak lain jugak sebenarnye).juz luahan hati daripada seorang yang hampa dan kecewa....

(bagi salam pon bole lupe sebab kecewa sgt.assalamualaikum dan salah sejahtera)

Anonymous said...

assalamualaikum dan salam sejahtera....

saya terkejut juga dengan komen-komen yang diberikan oleh banyak pihak di post ini...

saya sebenarnye terkejut kerana semakin lama persoalan ini semakin jauh lari...persoalan utamanya adalah:bagaimana pemilihan fasi dijalankan???samada terdapat pemilihan melalui orang dalam atau tidak...itu saja...jika ada,bagitau saje supaya kiter bole perbaiki lagi perkara ini.jika tiada perkara ini,tahniah kepada pihak uniten kerana berjaya menjalankan tugas secara tulus!
so,yang melenting dan melatah tu ape citer???adakah anda mengiyakan tentang terdapat sistem pakai orang dalam????
kiter renung-renungkanlah

-kassim-

Anonymous said...

salam,

aku xnak komen banyak psl orientasi ksebabnya, sblm pagi hari jumaat at kelompok......
belumnya(khamis), pihak urusetia orientasi telah menyerahkan pelajar pelajar tersebut kepada pihak residen kanan kelompok masing-masing. dan telah termaktub, bahawa orientasi kelompok bukan diuruskan oleh urusetia orientasi tetapi sebaliknya dikendalikan oleh pihak residen kanan kelompok penginapan masing-masing dibantu dengan AJK-AJK kelompok. Slot ini sebenarnya diminta sendiri oleh residen kanan kelompok so, segala komen mengenai hal-hal tersebut, silalah dengan rasa besar hatinya beritahu sendiri pada pihak kelompok.

bukan aku nak menyebelahi sesiapa, tetapi di ilmu, boleh dikatakan AJK-AJK nya turun dan residennya terlibat sekali untuk sesi pada hari jumaat pagi.

so, bukan salah urusetia orientasi sekiranya program di kelompok menghampakan sebab, pihak residen kaunselor sendiri yang meminta slot tersebut.

sekian

Anonymous said...

assalamulaikum dan salam sejahtera...

asalnya saya tidak terniat pon hendak memberi komen di sini.tetapi atas sebab-sebab tertentu dan juga untuk mengelakkan salah faham,terdetik juga untuk saya memberi komen di sini.

mengenai komen yang dikeluarkan oleh anonymous pada November 30, 2007 11:24 AM.yang meluahkan ketidak puas hatian beliau dengan fasi orientasi nov kali ini.saya juga terkejut dengan komen tersebut tetapi tidak mengiyakan dan tidak menidakkannya kerana tiada kaitan dengan saya.apa yang telah ditugaskan kepada saya telah dijalankan oleh saya iaitu sebagai PEMBANTU residen(bukan fasilitator.juz pembantu)untuk slot terakhir sebelum majlis penutup.

apa yang diluahkan itu adalah datang daripada rakan se'amanah' saya(tapi bkn ajk amanah)sy meminta bantuan beliau pagi tadi kerana kekurangan bantuan tenaga penggerak.nak mintak tolong fasi takut mengganggu pulak kerana difahamkan fasi sume sibuk dengan persiapan majlis penutup dan ada juga yang menjadi fasi international student.so disini timbul keraguan beliau kerana beliau terkejut hanya ada 2@3 orang fasi saja yang membantu tyme tu.(asalnye ade 1 jerk)saya mohon maaf diatas kesalahfahaman beliau kerana beliau sangkakan fasi-fasi tidak mahu turun membantu untuk slot tersebut.

sekali lagi saya memohon maaf bagi pihak beliau kerana setelah berbincang dengan beliau,point sebenarnye yang ingin beliau utarakan adalah "mengapa tiada fasi langsung membantu dalam slot ini?".memanglah slot ini diserahkan kepada pihak residen,tetapi bukanlah secara 100%.sepatatutnya at least ada terlibat beberapa fasi untuk bersama-sama memantau perjalanan slot ini.sebagai contoh macam bazar klab & persatuan.pihak pengurusan telah menyerahkan slot ni kepada klab dan persatuan.tp still ade urusetia(dan juga fasi) yang terlibat untuk memantau kan???
(ini lah pendapat dan pandangan daripada anonymous yang tidak berpuas ati tadi)

so,still sy ingin memohon maaf daripada pihak beliau atas kekasaran beliau sehingga menyebabkan ada pihak tersinggung dengan kenyataan beliau(sampai ada yang tensen+gado).sori sangat-sangat.tahniah kepada fasi-fasi dan urusetia intake kali ini kerana telah berjaya menjalankan tugas anda sebaik mungkin.

sekian,assalamulaikum

-presiden amanah-

Anonymous said...

salam,

kat sini nak erangkan skit....
sebenarn7ya, pihak fasilitator tidak mendapat sebarang arahan pun yang mengatakan mereka perlu turun sesi bersama dengan kelompok. kerana pada mesyuarat diantara urusetia yang terlibat dengan orientasi iaitu keselamatan, penginapan, hep dan lain-lain, pihak kelompok telah meminta satu slot utk kelompok di mana telah diberikan pada hari jumaat pagi. dan pada ketika mesyuarat tersebut juga telah dikatakan bahawa yang slot ini akan dijalankan oleh residen dan jugak ajk kelompok. so, pihak fasilitator telah diberikan arahan untuk membuat persediaan dan juga persiapan untuk majlis penutup. apa yang berlaku disini, adalah masalah komunikasi kerana arahan untuk fasilitator yang telah kami dapat pada malam sebelumnya adalah membuat persediaan majlis penutup kerana program di kelompok akan diselia oleh residen dan juga ajk kelompok. dan, inilah yang berlaku di ilmu dimana pihak fasilitator tidak terlibat langsung dengan slot bersama kelompok. manakala di amanah pula saya tidak mengetahui apa yang berlaku kerana sudah jelas arahan yang kami terima, bahawa slot bersama kelompok tidak akan melibatkan mana-mana fasilitator sekalipun.

so, harap lenkali pahamkan dulula apa situasi yang berlaku.jgn main tuduh melulu je. sebab slot bersama kelompok tu diminta oleh residen sendiri dan atas persetujuan bahawa pihak fasilitator tidak terlibat. yang hanya terlibat adalah ajk-ajk kelompok sahaja.

Anonymous said...

assalamualaikum...


saya berasa hampa dgn tindakan anonymous nov 30.2007 11.24 am......

main tuduh je...saye sebagai fasi pada waktu tu...mlm sebelum tu mmg difahamkan fasi TAKKAN terlibat LANGSUNG di kelompok...so, kami just ikut arahan je... amanah takde orng jage ke?? salah sape? pikir sendiri la...

saye mmg teringin nak jumpa dgn beliau.. boleh kita berdiskusi panjang....slow talk baik2...mungkin banyak yg dapat kita selesaikan...

terima kasih

-syed al hashimi-

Anonymous said...

salamz..

saya cam kenal la si brader gemuk V tu..

mintak maap la saya katakan... beliau cam banyak ckp n ide bernas..tapi pelaksanaan kurang laa... btul ker...

Anonymous said...

salam,

quote dari newbie.....

bukan nak kata apa, tapi memang lebih kurang macam tu......
mmg byk cakap n idea yg bernas, tapi bila bab perlaksanaan, hancus.....

ramai yang tau hal ni.....
so, mmg ramai yg xpercaya pun kat dia......

atleast utk wat sesuatu tu bia ukur baju pada badan sendiri, jangan cita-cita tinggi tapi hajat tak kesampaian......
bak kata orang, yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula berciciran......
sori, klau slh peribahasa or perumpamaan....sebab xmahir sangat bab-bab ni.....

Anonymous said...

aku rasa sgt kecewa dgn tuduhan melulu ke atas fasilitator... kalau tak tahu asal-usul dan apa2, jgn cakap... ni membuatkan anda spt org yg tak waras... sengaja cari pasal nak gado.. buat apa??? tak de keje lain ke?? pas tu, anda gelar anda sbg reporter utk budak2 uniten.. senang sgt ke anda tu ?? mak ayah anda masukkan ke uniten utk belajar.. buat apa nak menyibukkan diri utk buat benda yg tak berfaedah ini ??? menyusahkan diri je.. bukannya anda dpt pape pun.. sokongan ?? semua itu tidak berbaloi.. wahai saudara yg buat blog nih... cubalah anda luruskan balik otak fikiran tu.. fikirkan la sedalam-dalamnya... apa objektif anda berada di uniten?? buat blog yg tak berguna nih n mengecewakan org tua kat umah yg meletakkan harapan tinggi?? jadilah anak yg soleh..

sekadar berkongsi..

Anonymous said...

haha...at least we know anything happen in diz universiti lor...kalo ko keciwa ngan tuduhan(yang kononnya melulu tu),aku lagi keciwa ngan ko.memang la wat blog ni xde dapat pape,menyusahkan diri dan membazir masa.wat pe wat something gud tp berharapkan sesuatu.lagi HINA kalo wat something sbb nak kan populariti,nak dapat something,nak glamer etc.
kot yer pon nk sound pikir la dulu advantage & disadvantage sesuatu perkara tu.jangan sebab peribadi ape2 yg baik pon ko nk tolak.name pon student universiti,wat la perangai cam dak universiti.adik aku yg kat mrsm bler aku tunjuk komen-komen mereka-mereka yang gunakan emosi tergelak guling2 aku tgk.siap kecoh2 kat mmbr2 dier lg.cuberla pikir dulu sebelum bertindak.bler org kritik sket melenting.macam la diri ini xpernah melakukan kesilapan.cube kaji dulu aper yang dikritik sebelum membalas.sbb tu adenye post mortem walaupon setiap program/aktiviti tu ade lah perfek.becoz akan ade kesilapan jika dilihat dan dikaji drp pelbagai perspektif.
kadang-kadang aku hampa gak lihat segelintir pihak yang mempunyai perangai sebegini.kiter sebagai student Universiti especially uniten yang menjana profesional ini haruslah gak berfikir secara profesional.
xkan ade nye orang yang akan bagitau something itu jika perkara itu xde masalah.ini tidak,blom siasat ape2 lagi da nak melenting,mara dan mengamuk.sori,aku bkn nk back up ke ape mane2 pihak,tp komen aku drp sedara(rasenya la) yang komen pasal ketidakpuasan hati beliau tentang fasi tu cube korang kaji balik point ape yang nk diperkatakan tu.pihak fasi plak jangan la tros emo je ble org komen cam2.sedare tu xtau..org kate "xtau bagitau".kalo dalam kelas bole la pakai peribahasa "xtau tanya".well,dats it for now.selamat menghantar komen dan assalamualaikum.

Anonymous said...

assalamualaikum....
aku bkn nk back up mana2 pihak tp aku rasa topic ni da menyimpang jauh, aku cume nk tegur psl org yg ckp psl fasi nov intake br2 ni xtrun mase slot bersama kelompok ari 2....
sbg ajk kelompok ilmu, aku rase xpyh pn nk ajak fasi turun sbb residen ilmu da inform kitorg yg slot 2 utk kitorg, so kitorg da prepare program, klu fasi involve skali, same je slot 2 cam bukan slot kitorg, yg pasal amanah 2 aku xtau la, myb residen die inform lmbt kat ajk2 amanah, sbb 2 dorg xcukup tenaga kerja, n myb dorg xsmpt nk wat program.....
tu kire bkn salah fasi la, so jgn nk tuduh2 melulu lg, lenkali tanye dlu baru tuduh, ni tak, blm pape da wat kesimpulan sndiri......aku harap mana2 pihak xterasa

kepada bro gemuk V, bawak2 la ingt kat Tuhan, drpd buang masa timbulkn isu2 yg akhirnya wat org marah n sakit ati....klu ade perselisihan faham ngn mana pihak tlg la selesaikn kat luar, jgn dlm blog ni, nmpk sgt xprofesional....
smpai sini je kot, mintak maaf skali lg klu ade yg terasa.....

-ajk blok ilmu-

Anonymous said...

quote from roslan "sori,aku bkn nk back up ke ape mane2 pihak,tp komen aku drp sedara(rasenya la) yang komen pasal ketidakpuasan hati beliau tentang fasi tu cube korang kaji balik point ape yang nk diperkatakan tu.pihak fasi plak jangan la tros emo je ble org komen cam2.sedare tu xtau..org kate "xtau bagitau".kalo dalam kelas bole la pakai peribahasa "xtau tanya".well,dats it for now.selamat menghantar komen dan assalamualaikum. "

bukan takleh tanya..tapi dia dah trus wat kesimpulan melulu n sound..kalo nak tanye..tulis la baik2...apala roslan...ko ni blagak cam profesional..tapi tak upenye...ish2...